پرسشنامه تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران
پرسشنامه مدیریت دانش
پرسشنامه پیاده سازی مدیریت دانش
پرسشنامه پیاده سازی سیستم مدیریت دانش
پرسشنامه پیاده سازی مدیریت دانش در صنعت فرش
پرسشنامه پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
پرسشنامه نقش پیاده سازی مدیریت دانش در افزایش صادرات
پرسشنامه پیاده سازی مدیریت دانش در صنعت فرش
دانلود پرسشنامه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین المللی
تاثیر استقرار مدیریت دانش در صنعت فرش ایران و نقش آن در افزایش صادرات فرش
چکیده
مدیریت دانش، نگرشی است که میتواند از سوی مدیریت سازمانها با کمی انعطاف پیاده سازی شود و رقابت پذیری در آینده، پیشرو بودن در محصول و خدمات جدید، فتح بازارهای جدید و خلق بازارهای نو و از دست ندادن سرمایههای دانشی را به ارمغان بیاورد. مبحث مدیریت دانش یکی از مباحث نو ظهور در مدیریت است که به شدت مورد اقبال و توجه دانشمندان علم سازمان و مدیریت واقع شده و مهمترین رکن مدیریت دانش، پیاده سازی و اثر بخشی آن میباشد، که شناخت مدیریت دانش به عنوان یک روح حاکم بر اعمال سازمانی برای پیاده سازی آن ضروری است. در این تحقیق نیز با توجه به مطالب یاد شده و نتایج تحقیق نشان دهنده تاثیری مستقیم و مثبتی است که مولفههای مدیریت دانش بر صادرات فرش میگذارند. در دنیای امروزه دیگر، منابع اقتصادی اصلی، سرمایه، منابع طبیعی، نیروی کار و… نیستند، بلکه منابع اقتصادی اصلی، دانش خواهد بود. بعد از قرن بیستم که قرن اقتصاد صنعتی بود، قرن بیست و یکم قرن اقتصاد اطلاعات و دانش میباشد.
در این میان سازمانهای کشورمان نیز برای همسویی با سایر سازمانها و افزایش توان رقابتی، در عرصههای داخلی و جهانی نیازمند مدیریت دانش و استفاده از سرمایههای فکری سازمان خود هستند.مدیریت دانش، به مثابه بخشی ضروری و اساسی در موفقیت سازمان، دامنهی گستردهای از ایدههای سازمانی، شامل نوآوریهای راهبردی، اقتصادی، رفتاری و مدیریتی را در برمیگیرد. در جهان امروز كه تولید كالاها و ارائهی خدمات به شدت دانش مدار شدهاند، دانش دارایی كلیدی برای كسب مزیت رقابتی به شمار میرود.
پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، یک تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که بر اساس ماتریس کوواریانس تحلیل میشود، روش نمونهبرداری در این تحقیق، از نوع تصادفی ساده میباشد.تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری Amos و Spss 19 صورت گرفته است.نتایج تحلیل نشان میدهد که، مولفههای تاثیر گذار مدیریت دانش تاثیر مستقیم و مثبتی بر صادرات فرش دارند.
کلمات کلیدی:
مدیریت دانش
صادرات فرش
پیاده سازی مدیریت دانش
مولفههای کلیدی مدیریت دانش
***فایل حاوی دو (2) پرسشنامه می باشد که اولی 59 سوال و دومی 26 سوال دارد
متغیرها و بررسی روایی آنها
ردیف
نام متغبر
درصد
1
کسب دانش
100
2
ایجاد دانش
90
3
ذخیره دانش
90
4
به اشتراک گذاری دانش
100
5
ارزیابی دانش
100
6
سرمایه فکری
100
7
سرمایه ساختاری
10
8
سرمایه اجتماعی
90
9
به اشتراک گذاری ایده
60
10
جمع آوری داده و اطلاعات
90
11
فرهنگ سازمانی
100
12
یکپارچه سازی دانش
100
13
پایگاه دانش
100
14
همکاری آنلاین
40
15
نوآوری
90
16
انتقال دانش
100
17
درک دانش
100
18
دانش ضمنی
100
19
دانش صریح
90
20
مدیریت منابع انسانی
90
21
عملکرد سازمانی
90
22
اقتصاد مبتنی بر دانش
90
23
رقابت مبتنی بر دانش
100
24
فناوری اطلاعات
100
25
فرایندهای کسب و کار
100
26
یهیود عملکرد
90
27
ایجاد دانش جدید
90
28
تولید ارزش
10
29
شناسایی دانش
90
30
سازماندهی دانش
90
31
پایگاه داده
90
32
مکانیزم های نرم افزاری
100
33
مکانیزم های سخت افزاری
100
34
پست الکترونیک
40
35
مزیت رقابتی
90
36
هماهنگی و کنترل فعالیتها
90
37
اثربخشی سازمانی
70
38
ساختار سازمانی
90
39
انگیزه
100
40
تخصیص متابع
100
41
رهبری
100
42
فراهم نمودن آموزش کارکنان
100
43
استراتژی ها
100
44
تبادل اطلاعات
90
45
هوش سازمانی
90
46
مهارت کارکنان
100
47
تجریه
100
48
تخصص
100
49
ایده ها
90
50
بینش و شهود
0
51
تسهیل روابط
100
52
تدوین دانش
90
53
مدیریت پروژه
10
54
یادگیری سازمانی
90
55
مدیریت زنجیره تامین
80
56
دارائی های دانش
80
57
توزیع دانش
90
58
برون سپاری دانش
10
59
منافع سازمانی
90
بعد از جمع آوری پرسشنامهها و دادهها تعداد 8 سوال از بدلیل آلفای کرونباخ پایین حذف شدند و تعداد 51 سوال باقی ماند که با استفاده از تحلیل عاملی تعداد 10 سوال دیگر نیز که به ترتیب عبارتند از شمارههای: 2، 7، 14، 18، 20، 24، 27، 29، 46، و 51 . در ادامه نیز با استفاده از آزمون بارتلت و نتایج بدست آمده تعداد 6 سوال دیگر با نظر کارشناسان و محقق حذف گردید که عبارتند از: 12، 15، 16، 21، 22 و 23 و در نهایت تعداد 35 سوال باقی ماند که به 8 مولفه تقسیم گردید که عبارتند از: روابط تخصصی، دانش هماهنگ، ابزار دانش، دانش سازمانی، فرایند دانش، زنجیره دانش، سخت افزار دانش، امکان سنجی دانش.
برای سنجش مولفههای مشخص شده برای هرکدام سوالاتی از میان 35سوال باقی مانده به تناسب در نظر گرفته شد که عبارتند از:
مولفه روابط تخصصی: انگیزه، تسهیل روابط، ساختار سازمانی، بکارگیری ایدهها، اثر بخشی سازمانی، تخصص و رهبری.
مولفه دانش هماهنگ: هماهنگی، مزیت رقابتی، شناسایی دانش
مولفه ابزار دانش: سرمایه فکری، ارزیابی دانش، اشتراک گذاری دانش
مولفه دانش سازمانی: هوش سازمانی، مهارت کارکنان، تجربه
مولفه فرایند دانش: انتقال دانش، مدیریت منابع انسانی، ذخیره دانش
مولفه زنجیره دانش: پایگاه دانش، اقتصاد مبتنی بر دانش، یکپارچه سازی دانش
مولفه سخت افزار دانش: دارائی دانش، توزیع دانش
مولفه امکان سنجی دانش: کسب دانش، مکانیزمهای نرم افزاری
که پرسشنامه دوم (پرسشنامه دوم پیوست ب) تحقیق با 26 سوال برای سنجش این مولفهها بر صادرات فرش را شامل میشود. در ادامه فرایندهای ذکر شده آمده است.
پایایی (قابلیت اعتماد)
قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازهگیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد. از جمله تعریفهایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده عبارت است از: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است». با توجه به این امر معمولاً دامنه ضریب قابلیت اعتماد از صفر (عدم ارتباط) تا 1+ (ارتباط کامل) است. ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگیهای با ثبات آزمونی و یا ویژگیهای متغیر و موقتی وی را میسنجد (بازرگان و همکاران، 1376).
برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ابزار اندازهگیری شیوههای مختلفی به کار برده میشود. در این تحقیق ما برای بدست آوردن پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده کردهایم.
3 – 15 روش آلفای کرونباخ1
یکی از روشهای محاسبه پایایی استفاده از فرمول آلفای کرونباخ است. این روش برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازهگیری از جمله پرسشنامهها آزمونهایی که خصیصههای مختلف را اندازهگیری میکنند بکار میرود. در این گونه ابزار، پاسخ هر سؤال میتواند مقادیر عددی مختلفی را اختیار کند. برای محاسبه ضریب الفای کرونباخ ابتدا پایه واریانس نمرههای هر زیر مجموعه سؤالهای پرسشنامه (یا ریز آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با استفاده از فرمول زیر مقدار آلفا را محاسبه کرد (بازرگان و همکاران، 1376) .
که در آن:
J: تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون
Si2 : واریانس زیر مجموعه iام
S2: واریانس کل آزمون
ضریب آلفای کرونباخ عددی است صفر و یک، مقادیر آلفای کمتر از 0.6 نشان دهنده پایایی ضعیف، دامنه 0.7 پایایی قابل قبول و بیش از 0.8 پایایی خوب است (سکاران، 1385).
در پژوهش حاضر، تعداد 317 پرسشنامه اولیه بین افراد جامعه آماری توزیع شد و مقدار آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزارSPSS ، نسخه 19 برای کل پرسشنامه محاسبه گردید که همانطور که در جدول 2-3 مشاهده میشود میزان ضرایب بدست آمده (برای 317 عدد پرسشنامه) 88 درصد است، که نشان دهنده پایایی در حد بالا برای پرسشنامه میباشد.
جدول 3 – 2 ضریب الفای کرونباخ (برای 317 عدد پرسشنامه)
تعداد متغیرها
ضریب آلفای کرونباخ
41
0.883
3 – 16 آزمون بارتلت و کایزر-میر-اوکین
این آزمون مناسب بودن دادهها جهت انجام تحلیل عاملی را مشخص میکند. مقدرا این آماره بین 0 تا 1 تغییر میکند. اگر نمونه مناسب باشد مقدار این آماره باید بزرگتر از 5/0 باشد که در اینجا مقدار آماره بدست آمده برابر با 58/0 است، بنابراین تحلیل عاملی برای این مجموعه دادهها مناسب است.
جدول (3-3) نتایج آزمون بارتلت و کایزر – میر – اوکین را نشان میدهد.
لازمه انجام تحلیل عاملی این است که همبستگی بین متغیرها صفر نباشد، ولی اگر ماتریس هبستگی ماتریس همانی باشد به این معنی است که همه ضرایب همبستگی صفر هستند. اگر آزمون بارتلت معنیدار باشد یعنی ماتریس همبستگی همانی نیست و بین متغیرها همبستگی وجود دارد و امکان انجام تحلیل عاملی وجود دارد.
جدول 3-3 آزمون بارتلت و کایزر -میر- اوکین
KMO and Bartlett’s Test
Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy.
580.
Bartlett’s Test of Sphericity
Approx. Chi-Square
13724.771
df
861
Sig.
.000
1. Cronbachs Alpha