مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن 95 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن 95 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه کارت امتیازی متوازن
مبانی نظری کارت امتیازی متوازن
پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن
پیشینه داخلی کارت امتیازی متوازن
پیشینه خارجی کارت امتیازی متوازن
پیشینه پژوهش کارت امتیازی متوازن
پیشینه نظری کارت امتیازی متوازن
ادبیات نظری کارت امتیازی متوازن
چارچوب نظری کارت امتیازی متوازن

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق کارت امتیازی متوازن می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری کارت امتیازی متوازن تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق کارت امتیازی متوازن در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

مقدمه
كارت امتيازی متوازن، شاخص‌های مالی سنتی را حفظ می‌کند، اما شاخص‌های مالی تنها داستاني است از وقايع گذشته، يك داستان كافی برای شرکت‌های عصر صنعتی. اين شاخص‌های مالی به تنهايی ناكافی هستند، در عين حال اين شاخص‌ها جهت هدايت و ارزيابی شرکت‌های عصر اطلاعاتی در زمينه خلق ارزش از سرمايه گذاري بر روي مشتريان، تأمين كنندگان، پرسنل، فرآيندها، تكنولوژی و نوآوري لازم هستند. كارت امتيازي متوازن، شاخص‌های مالی از عملكرد گذشته را با شاخص‌هایی از تعيين کننده‌ های عملكرد آينده تكميل می‌کند. اهداف و شاخص‌های كارت امتيازی از استراتژی و چشم انداز سازمان تعيين شده‌اند. اين اهداف و شاخص‌ها به عملكرد سازمان در چهار منظر می‌نگرند: مالي، مشتري، فرآيندهای داخلی، و رشد و يادگيری.اين چهار منظر چهارچوبی را برای كارت امتيازی متوازن فراهم می‌کنند.

 

سیر تکاملی کارت امتیازی متوازن 
2-2-3-1- کارت امتیازی متوازن نسل اول:
ایده ی اولیه اولیه کارت امتیازی متوازن برای کسب و کار حاصل مشاوره با بعضی شرکتها به منظور تعیین یک فرآیند برنامه ریزی وکنترل عملکرد مناسب برای همه 1990 میلادی بود (اولیاء، 1384 )
در سال 1990 دیوید نورتن و رابرت کاپلان عهده دار انجام مطالعه ای با عنوان ((ارزیابی عملکرد در سازمانهای آینده)) شدند. این کار در پاسخ به اعلام نیاز سازمانهایی انجام گرفت که شاخصهای مالی را برای ارزیابی عملکردشان بکار  می بردند و به این نتیجه رسیده بودند که این شاخصها بیش از پیش کهنه و ناکارامد هستند. در واقع احساس می شد که ارزیابی های سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای سازمان و ضرورت های آنان برای تکاپوهای پیشروانه و آینده نگری هایشان در مدیریت راهبردهای آنان نیست (سلیم پور وشیخان، 1384)

نتیجه کار کاپلان و نورتن که روی 12 شرکت انجام شد بیان کننده این نکته بود که اکثر شرکتهای موفق اهداف استراتژیک خود را در چهار مقوله مالی مشتری فرآیند های داخلی  یادگیری و رشد تعیین می کنند و از این چهار دیدگاه عملکرد خود را ارزیابی می کنند. نتایج تحقیق در سال 1992 در اچ بی آر  منتشر شد. پس از انتشار این مقاله و چهار سال مشاوره در شرکتها در زمینه ارزیابی عملکرد آنها کتاب کارت امتیازی متوازن  را توسط انتشارات اچ بی اس  در سال 1996 منتشر کردند و به این ترتیب روش ارزیابی متوازن معرفی گردید (ابن الرسول، 1384).

 

 

2-2-3-2- کارت امتیازی متوازن نسل دوم
کاپلان و نورتن در دومین مقاله خود در سال 1993 بیان کردند که کارت امتیازی متوازن علاوه بر اینکه یک سیستم اندازه گیری است یک سیستم مدیریتی نیز می باشد و همچنین بر نقش چشم انداز و ماموریت و استراتژی سازمان در آن تاکید کردند. آنها بیان داشتند که بسیاری از شرکتها از سنجه های عملیاتی زیادی برای ارزیابی فعالیت ها استفاده می کنند. اما بسیاری از این سنجه ها از پایین به بالا هستند و از نیازهای موردی نشات گرفته اند.
ولی سنجه های کارت امتیازی بر اهداف استراتژیک سازمان و نیازهای رقابتی آن استوار می باشند. در این روش با ملزم کردن مدیران به انتخاب تعداد محدودی از سنجه های کلیدی در هر یک از چهار وجه کارت امتیازی به تمرکز بر روی چشم انداز استراتژیک کمک می کند (ریگبی ، 2001: 124).

 

 

2-2-3-3- کارت امتیازی متوازن نسل سوم
کاپلان نورتن در سال 1996 شکل توسعه یافته تری از کارت امتیازی متوازن را به عنوان یک سیستم مدیریت استراتژیک ارائه کردند آنان عنوان کردند که:((سیستمهای سنتی مدیریت در برقراری ارتباط بین استراتژیهای بلند مدت شرکت با فعالیتهای کوتاه مدت آن ناتوان هستند. اما مدیرانی که از کارت امتیازی متوازن استفاده می کنند مجبور نیستند که بر سنجه های مالی کوتاه مدت به عنوان معیار منحصر به فرد عملکرد شرکت تکیه کنند)). کارت امتیازی به آنها اجازه می دهد که چهار فرآیند مدیریتی جدید را آغاز کنند که جداگانه ودر ترکیب با هم به برقراری ارتباط بین اهداف استراتژیک بلند مدت و فعالیتهای کوتاه مدت کمک می کنند (قلیزاده،1389).

1.    فرآیند اول: بیان آشکار و تفسیر استراتژی و چشم انداز سازمان
2.    فرآیند  دوم: اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط بین اهداف بلند مدت و شاخص های استراتژیک
3.    فرآیند سوم: برنامه ریزی و تنظیم اهداف کوتاه مدت به منظور هم سویی با اقدامات استراتژیک
4.    فرآیند چهارم: ارتقای یادگیری و بازخورد استراتژیک

 

 

 

فهرست مطالب

کارت امتیازی متوازن
2-2-1- نظام کارت امتیازی متوازن    24
2-2-2- تعاریف و مفاهیم  کارت امتیازی متوازن    24
2-2-3- سیر تکاملی کارت امتیازی متوازن    26
2-2-3-1- کارت امتیازی متوازن نسل اول    26
2-2-3-2- کارت امتیازی متوازن نسل دوم    27
2-2-3-3- کارت امتیازی متوازن نسل سوم    27
2-2-4-روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد    33
2-2-5-  ويژگيهای نظام ارزيابی عملكرد سازمانی کارآمد    35
2-2-6- مدل های ارزيابی عملكرد    35
2-2-6-1- مدل سينك و تاتل (1989)    36
2-2-6-2- ماتريس عملكرد (1989)    37
2-2-6-3-  تحليل ذينفعان (2001)    38
2-2-6-4- چارچوب مدوری و استيپل (2000)    39
2-2-6-5- الگوی فيشر برای ارزيابی عملكرد    40
2-2-6-6- مدل تعالی سازمانی اروپا (EFQM)    40
2-2-6-7- مدل دمينگ     41
2-2-6-8- مدل مالكولم بالدريج    42
2-2-6-9- مدل تعالی در کسب و کار کانجی(KBEM)    42
2-2-7- كارت امتيازی متوازن مدلهای ارزيابی متوازن عملكرد    43
2-2-8- بررسی سیستم های ارزیابی عملکرد و انتخاب مناسب ترین سیستم    44
2-2-8-1- دلايل انتخاب کارت امتيازی متوازن    44
2-2-9- معرفی وروابط بین ابعاد استراتژی (سنجه های مالی وغیرمالی)    47
2-2-10- منظرهای روش کارت ارزیابی متوازن     49
2-2-10-1- منظر مالی    50
     2-2-10-2-منظر مشتری    54
2-2-10-3- منظر فرآیندهای داخلی کسب و کار    58
2-2-10-4- منظر یادگیری و رشد    63
2-2-10-4-1- اندازه گیری شاخص رضایت کارکنان    65
2-2-10-3-2- اندازه گیری شاخص نگهداری کارکنان    66
2-2-10-3-3- اندازه گیری شاخص بهره وری کارکنان    66
2-2-11- روش ارزیابی متوازن به عنوان یک سیستم ارزیابی عملکرد    68
2-2-11-1- برطرف کردن مانع مربوط به انتقال استراتژی    68
2-2-11-2- برطرف کردن مانع مربوط به عدم هم‌سویی کارکنان    69
2-2-11-3- برطرف کردن مانع مربوط به عدم تخصیص منابع لازم    69
2-2-11-4- برطرف کردن مانع مربوط به عدم تعهد مدیریت ارشد    70
2-2-12- توازن در ارزیابی متوازن    70
2-2-12-1- توازن بین سنجه‌های مالی و غیر مالی (از لحاظ اهمیت)    70
2-2-12-2- توازن بین ذینفعان داخلی و خارجی سازمان    71
2-2-12-3-  توازن بین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت    71
2-2-12-4- توازن بین شاخص‌های هادی و تابع عملکرد    71
2-2-13- اساس موفقیت    72
2-2-13-1- حمایت مدیریت ارشد    72
2-2-13-2- مدیریت پروژه    72

بخش: پیشینه تحقیق 
2-3-8 – پژوهش های داخلی    81
2-3-9-  تحقیقات خارجی    83

منابع

 

تولید شده انحصاری در:فروشگاه ساز فایلینا

مسئولیت مدنی دولت در برابر اتفاقات پیش بینی نشده

مسئولیت مدنی دولت در برابر اتفاقات پیش بینی نشده مسئولیت مدنی مسئولیت مدنی دولت شخصی بودن مسئولیت قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران آئین نامه قانون تشکیل مدیریت بحران دانلود پایان نامه مسئولیت مدنی دولت مسئولیت مدنی دولت در برابر اتفاقات…

بررسی مقام روحانیون زرتشتی و نقش آنها در جامعه ایران باستان

بررسی مقام روحانیون زرتشتی و نقش آنها در جامعه ایران باستان نقش روحانیون زرتشتی مغ و موبد در ایران باستان جامعه روحانیت ایران باستان نقش مذهبی و اجتماعی مغان دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ دانلود پایان نامه کارشناسی…

پروپوزال ارزیابی عملکرد پالایشگاه های گاز کشور با مدل ترکیبی Neuro-DEA

پروپوزال ارزیابی عملکرد پالایشگاه های گاز کشور با مدل ترکیبی Neuro-DEA ارزیابی عملکرد با DEA پروپوزال ارزیابی عملکرد در پالایشگاه گاز ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد پالایشگاه گاز با تحلیل پوششی داده ها ارزیابی…

پاورپوینت ارزش گذاری به روش ضرایب قیمت

پاورپوینت ارزش گذاری به روش ضرایب قیمت پاورپوینت ارزش گذاری به روش ضرایب قیمت ضریب قیمت به سود(P/E) نقاط ضعف ضریب P/E محاسبه EPS تعدیل EPS برای آیتم های گذرا EPS نرمال شده محاسبه ضریب P/E پیشرو: ارزش گذاری بر…

پایان نامه رشته حسابداری با عنوان كنترل داخلی در حسابداری

پایان نامه رشته حسابداری با عنوان كنترل داخلی در حسابداری كنترل‌های داخلی اداری كنترل داخلی در حسابداری طراحی یك سیستم داخلی دانلود پایان نامه كنترل داخلی در حسابداری دانلود پروژه كنترل داخلی در حسابداری دانلود پایان نامه رشته حسابداری دانلود…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی 58 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی 58 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی مبانی نظری اختلال اضطرابی وابسته به سایر شرایط پزشکی پیشینه تحقیق اختلال…

بررسی کامل و جامع نظریه های فلسفی اخلاق

بررسی کامل و جامع نظریه های فلسفی اخلاق نظریه های اخلاق نظریه های فلسفی اخلاق نظام‌های اخلاقی گونه شناسی نظام‌های اخلاقی پیامدگرایی نظام‌های اخلاقی مدل نظری اخلاق مدل نظری نظام‌های اخلاقی دانلود تحقیق نظریه های اخلاق دانلود تحقیق نظریه های…

مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و بررسی ارتباط آن با مفاهیم دیگر

مولفه ها و نظریه های هوش هیجانی و بررسی ارتباط آن با مفاهیم دیگر هوش هیجانی مولفه های هوش هیجانی نظریه های هوش هیجانی بررسی ارتباط هوش هیجانی با مفاهیم دیگر پایان نامه هوش هیجانی رابطه هوش هیجانی و سلامت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش کارکنان

مبانی نظری و پیشینه تحقیق انگیزش کارکنان مبانی نظری انگیزش کارکنان ادبیات نظری انگیزش کارکنان چارچوب نظری انگیزش کارکنان فصل دوم پایان نامه انگیزش کارکنان دانلود مبانی نظری انگیزش کارکنان پیشینه انگیزش کارکنان پیشینه تحقیق انگیزش کارکنان پیشینه داخلی انگیزش…

مقاله کامل نظریه برچسب زنی

مقاله کامل نظریه برچسب زنی نظریه برچسب زنی مقاله نظریه برچسب زنی محورهای اصلی نظریه برچسب زنی نظریه برچسب زنی در منابع اسلامی راهکارهای پیشگیری از برچسب زنی نظریه برچسب زنی در جرم شناسی نظریه برچسب زنی doc رفتار برچسب…

پرسشنامه سنجش تاثیر عوامل موثر در ارزش ویژه برند سبز محصولات الکترونیکی در میان مصرف کنندگان

پرسشنامه سنجش تاثیر عوامل موثر در ارزش ویژه برند سبز محصولات الکترونیکی در میان مصرف کنندگان پرسشنامه ارزش ویژه برند دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند دانلود پرسشنامه ارزش ویژه برند آکر پرسشنامه ارزش ویژه برند مدل آکر پرسشنامه استاندارد ارزش…

تحلیل تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس

تحلیل تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس سیر تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس تحولات امنیتی منطقه خلیج فارس تحولات امنیتی خلیج فارس طرحهای امنیتی در منطقه خلیج فارس نظامهای امنیتی در منطقه خلیج فارس بررسی سیستمهای امنیتی در خلیج فارس پایان…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش وفاداری مشتری به برند

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش وفاداری مشتری به برند مبانی نظری وفاداری مشتری به برند دانلود مبانی نظری وفاداری مشتری به برند پیشینه تحقیق وفاداری مشتری به برند ادبیات نظری وفاداری مشتری به برند فصل دوم پایان نامه وفاداری مشتری…

پروپوزال ارزیابی و طبقه بندی عوامل و مولفه های حیاتی موفقیت در پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمانی

پروپوزال ارزیابی و طبقه بندی عوامل و مولفه های حیاتی موفقیت در پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمانی پروپوزال erp پروپوزال پیاده سازی erp در بانک مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پیاده سازی برنامه ریزی منابع…

پاورپوینت کتاب آب و هوای ایران تألیف دکتر بهلول علیجانی

پاورپوینت کتاب آب و هوای ایران تألیف دکتر بهلول علیجانی کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت کتاب آب و هوای ایران تألیف دکتر بهلول علیجانی دانلود رایگان پاورپوینت کتاب آب و هوای ایران تألیف دکتر بهلول علیجانی دانلود کتاب آب و…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 11

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی 11 مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه رضایت شغلی پیشینه تحقیق رضایت شغلی پیشینه داخلی…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی جو سازمانی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی جو سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه جو سازمانی مبانی نظری جو سازمانی پیشینه تحقیق جو سازمانی پیشینه داخلی جو سازمانی پیشینه خارجی جو سازمانی پیشینه پژوهش جو سازمانی پیشینه نظری جو سازمانی…

پاورپوینت استراتژی تجاری، پایه و اساس انتخاب استراتژیک

پاورپوینت استراتژی تجاری، پایه و اساس انتخاب استراتژیک دانلود رایگان پاورپوینت استراتژی تجاری، پایه و اساس انتخاب استراتژیک پاورپوینت استراتژی تجاری، پایه و اساس انتخاب استراتژیک استراتژی تجاری، پایه و اساس انتخاب استراتژیک مبنای انتخاب استراتژیک توسعه استراتژی ها بیانیه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 94 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد 94 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد کارکنان پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد کارکنان مبانی نظری در مورد ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق در مورد…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه واقعیت درمانی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه واقعیت درمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه واقعیت درمانی مبانی نظری واقعیت درمانی پیشینه تحقیق واقعیت درمانی پیشینه داخلی واقعیت درمانی پیشینه خارجی واقعیت درمانی پیشینه پژوهش واقعیت درمانی پیشینه نظری…

اثر شرط اجل در عقد بیع

اثر شرط اجل در عقد بیع کلمات کلیدی : پایان نامه شرط اجل پایان نامه عقد بیع پایان نامه اثر شرط اجل حقوق قراردادی طرفین عقد بیع تعهدات قراردادی طرفین عقد بیع تاثیر شرط اجل در حقوق ایران مسئولیت قراردادی…

عسر و حرج از منظر قانون و رویه قضایی

عسر و حرج از منظر قانون و رویه قضایی مقاله عسر و حرج در طلاق الحاکم ولی الممتنع مبانی عسر و حرج محدوده قاعده عسروحرج قاعده نفی عسروحرج قاعده نفی عسروحرج در امور خانوادگی در قانون ایران شرایط و محدوده…

معرفی، ساخت و نگهداری سدهای لاستیکی و کاربرد آنها (194 صفحه)

معرفی، ساخت و نگهداری سدهای لاستیکی و کاربرد آنها (194 صفحه) سازه های هیدرولیکی سدهای لاستیکی کاربرد سدهای لاستیکی عملکرد سدهای لاستیکی سدهای لاستیکی ساخته شده در ایران معرفی، ساخت و نگهداری سدهای لاستیکی و کاربرد آنها دانلود پایان نامه…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی اختلالات خوردن

ادبیات نظری و پیشینه تجربی اختلالات خوردن کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلالات خوردن مبانی نظری اختلالات خوردن پیشینه تحقیق اختلالات خوردن پیشینه داخلی اختلالات خوردن پیشینه خارجی اختلالات خوردن پیشینه پژوهش اختلالات خوردن پیشینه نظری اختلالات خوردن…

پرسشنامه استقرار و پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت

پرسشنامه استقرار و پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت کلمات کلیدی : پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه استقرار مدیریت دانش پرسشنامه پیاده سازی مدیریت دانش پرسشنامه استقرار مدیریت دانش در شرکت پرسشنامه پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت پرسشنامه آمادگی سازمانی…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *