بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی

بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی

عمکرد سازمان
یادگیری سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
رابطه یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی
بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی
دانلود پایان نامه کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت تحول

رفتن به سایت اصلی

پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول

بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی استان چهارمحال و بختیاری

 

 

 

مقدمه

در 15 سال گذشته تحقیقات زیادی در موضوع رفتار شهروندی سازمانی صورت گرفته است. این واژه اولین بار در سال 1983 توسط ارگان و همكارش مطرح شد(ارگان؛ 1983). مبنای این مطرح شدن به مفاهیمی از قبیل ” تمایل به همكاری  “(بارنارد؛ 1938) و نیز تمایز بین عملكرد قابل اعتماد نقش و ” رفتارهای نوآورانه و خودجوش  ” (كتز و كاهن؛ 1987) برمی گردد.

 

در ابتدا تحقیقات عمدتا در راستای شناخت رفتارهایی بود كه با وجود تاثیر آشكار بر عملكرد سازمان ها، در سیستم های ارزیابی عملكرد جدا از محدوده شغل ملاحظه می شد. البته به تدریج همراه با توسعه مفهوم رفتار شهروندی سازمانی مشخص شد كه تمایز میان فعالیت های درون حوزه شغل و خارج از حوزه شغل چندان مشخص و آشكار نیست. لذا باید رفتار شهروندی سازمانی را به طور انعطاف پذیر تعریف كرد.

 

یكی از تعاریف اولیه كه مورد قبول بسیاری از محققان قرار گرفته است، توسط ارگان (1988) مطرح شده است: 

” رفتار شهروندی سازمانی شامل رفتار های اختیاری  كاركنان است كه جزء وظایف رسمی آنها نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی شود ولی میزان اثر بخشی كلی سازمان را افزایش می دهد. “)ارگان؛ 1988)

 

متغیر دیگری كه در این تحقیق به آن پرداخته خواهد شد یادگیری سازمانی می باشد. یكی از كاملترین تعاریفی كه در مورد یادگیری ارائه شده است یادگیری را فرایند یافتن خطا و اصلاح آن می داند. در فصل دوم به صورت مفصل به تشریح این دو متغیر و ارتباط میان آنها خواهیم پرداخت. اما فصل اول این تحقیق شامل مطالب ذیل خواهد بود: بیان مسئله تحقیق؛ اهمیت و ضرورت تحقیق؛ اهداف و فرضیات تحقیق؛ روش های تحقیق و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نهایتا زمان بندی تحقیق مشخص خواهد شد.

 

 

کلمات کلیدی:

كاركنان

عمکرد سازمان

یادگیری سازمانی

رفتار شهروندی سازمانی

 

 

 

 

2-1- بیان مسئله پژوهش

در مقدمه ذكر شد كه رفتار شهروندی سازمانی شامل رفتار های اختیاری  كاركنان است كه جزء وظایف رسمی آنها نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی شود ولی میزان اثر بخشی كلی سازمان را افزایش می دهد. نكته دیگر اینكه احتمالا پیش بینی و ارزش گذاری این رفتارها به كمك معیار هایی كه به نگرش ها و حالات كاركنان توجه می كنند، بهتر از معیار های متداول ارزیابی عملكرد است ، چراكه جنبه ارادی و اختیاری این رفتارها بسیار برجسته تر رفتارهای عادی یك شغل است. همچنین اثرات مفید رفتار شهروندی سازمانی بر زمینه های اجتماعی، روانشناسی، سازمانی، و سیاسی یك سازمان با ارزش تر از اثرات آن بر شاخص های كمی و عملكردی است)فار؛ 2004)

 

درباره ابعاد رفتار شهروندی سازمانی هنوز یك توافق واحد بین محققان وجود ندارد. برای مثال ابعادی نظیر رفتارهای كمك كننده، رادمردی و گذشت، وفاداری سازمانی، پیروی از دستورات، نوآوری فردی، وجدان، توسعه فردی، ادب و ملاحظه، فضیلت مدنی، نوع دوستی و … در تحقیقات مختلف به عنوان ابعاد شكل دهنده رفتار شهروندی سازمانی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین بعضی محققان بین رفتارهای شهروندی در رابطه با دیگر افراد و نیز در رابطه با كل سازمان تفاوت قائل شده اند.)پاداسكف؛ 2000).

 

ابعادی كه بیشترین توجه را میان محققین به خود جلب كرده اند عبارتند از:

نوع دوستی(فداكاری) ، وجدان(وظیفه شناسی) ، ادب وملاحظه(توجه و احترام) ، راد مردی و گذشت(پایداری و تحمل پذیری) ، فضیلت مدنی(مشاركت مدنی) 

این پنج بعد توسط ارگان در سال 1988 مطرح شدند و پاداسكف و همكارانش در سال 1990 با كمك روش تحلیل عاملی برای هركدام از این پنج بعد، مقیاس سنجش استانداردی ایجاد كردند كه این مقیاس ها در سالهای بعد برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی مورد استفاده بسیاری از محققان قرار گرفته است. (ارگان؛ 1988 و پاداسكوف؛ 1990).

 

 

 

 

 

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1) مقدمه       2

1-2) بیان مسئله 3

1-3) اهمیت موضوع تحقیق 5

1-4) ضرورت انجام تحقیق 7

5-1) اهداف پژوهش 7

6-1) فرضیه های پژوهش 8

7-1) روش انجام پژوهش 8

8-1) قلمرو تحقیق 9

9-1) جامعه آماری تحقیق 8

1-10) نمونه آماری 9

1-11) روشهای نمونه گیری 9

1-12) روش تجزیه و تحلیل داده ها 9

1-13) روشهای مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه ها 9

1-14) متغیرهای تحقیق 10

1-15) تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی تحقیق 10

1-16) زمان بندی پروژه 11

فصل دوم: مبانی نظری

مقدمه 13

2-1-1) بخش اول: یادگیری سازمانی 15

2-1-2) توپولوژی رویكردهای مطالعه در حوزه یادگیری سازمانی 17

2-1-3) یادگیری فردی 18

2-1-4) یادگیری سازمانی 24

2-1-5) مهارت های یادگیری 27

                            2-1-5-1) تفكر سیستمی 28

                               2-1-5-2) مدلهای ذهنی 29

                            2-1-5-3)  شایستگی شخصی 29

                               2-1-5-4)یادگیری خود هدایتی 30

                               2-1-5-5)گفتمان 30

2-1-6) سازمان یادگیرنده 31

2-1-7) قابلیت یادگیری 32

2-1-8) معماری سازمان یادگیرنده 35

2-1-9) ابزارها؛ تئوری ها و مدل های سازمان یادگیرنده 36

2-1-10)موانع یادگیری 39

                2-1-10-1) اطلاعات اریب 39

                 2-1-10-2) خطا در تفسیر 39

                 2-1-10-3) ناتوانی در اقدام 40

                 2-1-10-4) ناتوانی كوری 40

                  2-1-10-5) ناتوانی حل سرانگشتی مسائل 40

                  2-1-10-6)  ناتوانی فقدان تنوع 40

                  2-1-10-7) ناتوانی همبستگی قوی 41

                2-1-10-8)  ناتوانی معلولیت 41

                 2-1-10-9)   ناتوانی یادگیری خرافی 41

                  2-1-10-10) ناتوانی انتشار ناكارامد 41

2-1-11)سبكهای یادگیری 42

2-1-12) مولفه های یادگیری سازمانی 44

2-1-13)تشریح مولفه های یادگیری سازمانی مورد استفاده درتحقیق براساس مدل دیانی 50

2-1-14) جمع بندی یادگیری سازمانی 53

رفتار شهروندی سازمانی 54

 2-2-1) مقدمه (تعاریف و تاریخچه ) 55

2-2-2) انواع رفتار شهروندی 57

2-2-3) ابعاد رفتار شهروندی سازمانی 59

                   2-2-3-1) فداكاری 59

                   2-2-3-2) توجه و  احترام 60

                   2-2-3-3) وظیفه‌شناسی 60

                   2-2-3-4)پایداری یا تحمل پذیری 60

                   2-2-3-5) مشاركت مدنی 62

2-2-4) عوامل تاثیرگذار بر رفتارشهروندی سازمانی 62

2-2-5) چگونه رفتار شهروندی بر عمکرد سازمان تاثیر می گذارد؟ 63

2-2-6) سرمایه اجتماعی به عنوان مزیت رقابتی 64

              2-2-6-1) ابعاد سرمایه اجتماعی 64

                                2-2-6-1-1) بعد ساختاری سرمایه اجتماعی 64

                                2-2-6-1-2)بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی 64

                                2-2-6-1-3)بعد شناختی سرمایه اجتماعی 65

               2-2-6-2) الگوی ارتباط رفتارشهروندی و توسعه سرمایه اجتماعی و تاثیر آن در عملکرد سازمانی 65

2-2-7) عواملی كه شهروندی كاركنان را ارتقاء و پرورش می‌‌دهند: 69

                     2-2-7-1) رضایت شغلی 69

                     2-2-7-2)رهبری تحول آفرین 69

                     2-2-7-3) درگیری شغلی و شغل‌ها و مأموریتهای جذاب 69

                     2-2-7-4) حمایت سازمانی 70

                     2-2-7-5) عدالت سازمانی 70

                     2-2-7-6)خصوصیات و خصلت‌های شخصی كاركنان 72

2-2-8) سیاست و اقدامات سازمانی كه رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند 73

                  2-2-8-1) استخدام و جذب 73

                  2-2-8-2)آموزش و توسعه 73

                  2-2-8-3)ارزیابی عملكرد و جبران پرداخت 74

                  2-2-8-4) سیستم‌های غیر رسمی رفتار شهروندی را تشویق و ترغیب می‌كنند 74

                  2-2-8-5)پیوند و روابط بین فردگرایی, جمع‌گرایی و رفتار شهروندی سازمانی 77

2-2-9) رفتارهای ضد شهروندی  و عوامل موثر بر آن 79

                  2-2-9-1) رفتارهای ضد شهروندی 79

                  2-2-9-2)عوامل تاثیر گذار بر رفتار ضد شهروندی در محیط های فروش 80

                                   2-2-9-2-1)عدالت سازمانی 80

                                  2-2-9-2-2)رقابت های درون موسسه 81

                                  2-2-9-2-3)استرس شغلی 82

                                  2-2-9-2-4)تناسب سازمانی 82

                                  2-2-9-2-5)حیطه كنترل 83

                                  2-2-9-2-6)درون گرائی 83

                                  2-2-9-2-7) خودكنترلی 84

2-2-10) جنبه‌های منفی رفتار شهروندی (كنترل و مهار برخی از دامهای بالقوه رفتار شهروندی سازمانی) 85

                  2-2-10-1) شهروندی و مدیریت تسخیر احساسات 85

                  2-2-10-2)هزینه‌های بالقوه رفتار شهروندی 85

                  2-2-10-3)شهروندی افزاینده (روز افزون) 86

2-2-11) روابط بین شهروندی عادی و رفتار شهروندی 86

2-2-12) آیا شهروندان خوب عادی, شهروندان خوب سازمانی را بناء می‌كنند؟ 87

2-3) بررسی ارتباط میان یادگیری سازمانی و رفتار شهروند سازمانی   89

2-4) پیشینه تحقیق 92

 

 

منابع و مآخذ

 منابع فارسی

  منابع انگلیسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان نامه کارشناسی رشته الکترونیک با عنوان سنسور دما

پایان نامه کارشناسی رشته الکترونیک با عنوان سنسور دما سنسور دما سنسورهای مقاومتی فلزی سیستم یك وایر باس سیگنال های وایر سیگنال های هشدار دهنده و اپراتوری خصوصیات ‏DC‏ الكتریكی دانلود پایان نامه مهندسی الکترونیک دانلود پایان نامه الکترونیک رفتن…

مبانی نظری تاثیر روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان بر امنیت ملی ایران

مبانی نظری تاثیر روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان بر امنیت ملی ایران کلمات کلیدی : مبانی نظری اسرائیل ابزارهای اسرائیل در آذربایجان اصول و مبانی سیاست خارجی اسرائیل علل برقراری روابط میان اسراییل و آذربایجان اقدامات اقتصادی اسرائیل در جمهوری…

بررسی جهات مخففه مجازات در خصوص کودکان بزهکار و آثار آن مطابق با قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و سایر قوانین

بررسی جهات مخففه مجازات در خصوص کودکان بزهکار و آثار آن مطابق با قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 و سایر قوانین تعریف کیفیات مخففه کیفیات مخففه در قانون جدید کیفیات مخففه در قانون مجازات اسلامی تخفیف مجازات اطفال در نظام…

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر درگیری مد لباس و پیامد های ان

پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر درگیری مد لباس و پیامد های ان پرسشنامه مد لباس پرسشنامه درگیری مد لباس پرسشنامه عوامل موثر بر درگیری مد لباس پرسشنامه پیامد های درگیری مد لباس رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه بررسی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی 2 مبانی نظری فرهنگ سازمانی چارچوب نظری فرهنگ سازمانی پیشینه فرهنگ سازمانی پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی پیشینه پژوهش فرهنگ سازمانی پیشینه خارجی فرهنگ سازمانی پیشینه داخلی فرهنگ سازمانی تاريخچه فرهنگ سازماني تاریخچه فرهنگ…

مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان

مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان داده کاوی در مدیریت دانش مشتریان بانک مدیریت دانش مشتریان بانک با داده ‌کاوی مدیریت دانش مشتریان بانک با تکنیکهای داده‌کاوی مدیریت دانش مشتریان بانک با روشهای داده‌کاوی مبانی نظری…

مدیریت پدافند غیر عامل

مدیریت پدافند غیر عامل پدافند پدافند غیر عامل ضرورت پدافند غیر عامل پدافند غیرعامل در حوزه IT پدافند غیر عامل در جنگ های صدر اسلام دانلود مدیریت پدافند غیر عامل سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری…

جزوه کامل نقشه برداری مهندسی

جزوه کامل نقشه برداری مهندسی جزوه کامل نقشه برداری مهندسی رفتن به سایت اصلی جزوه کامل نقشه برداری مهندسی به تعداد 147 اسلاید قابل ویرایش مناسب اساتید و کنفرانس دانشجویان   سرفصل مباحث مطرح شده به شرح زیر می باشد.…

پاورپوینت بررسی اثر تاریخی کلوسئوم

پاورپوینت بررسی اثر تاریخی کلوسئوم دانلود رایگان پاورپوینت بررسی اثر تاریخی کلوسئوم پاورپوینت بررسی اثر تاریخی کلوسئوم بررسی اثر تاریخی کلوسئوم اثر تاریخی کلوسئوم چه کسی کلوسیوم را تاسیس کرد و به چه علت ؟ معماری و مهندسی کلسیوم روم…

فصل دوم پایان نامه در مورد استرس شغلی

فصل دوم پایان نامه در مورد استرس شغلی کلمات کلیدی : مبانی نظری فراتحلیل مبانی نظری استرس شغلی مبانی نظری استرس شغلی pdf تاریخچه استرس شغلی پیشینه تحقیق استرس شغلی پیشینه نظری استرس شغلی پیشینه تحقیق در مورد استرس شغلی…

بررسی محاسبات سبز و سیر تحولات در فناوری سبز

بررسی محاسبات سبز و سیر تحولات در فناوری سبز پایان نامه محاسبات سبز پایان نامه فناوری سبز پایان نامه رایانش سبز بررسی روند پیشرفت تکنولوژی سبز اثرات زیست محیطی پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی فناوری های سبز پایدار توسعه پایدار فناوری…

پاورپوینت فصل چهارم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع انگیزش

پاورپوینت فصل چهارم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع انگیزش کلمات کلیدی : پاورپوینت پاورپوینت فصل چهارم کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند با موضوع انگیزش پاورپوینت انگیزش فصل چهارم کتاب مدیریت رفتار سازمانی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمانهای مردم نهاد توانمندسازی کودکان خیابانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمانهای مردم نهاد توانمندسازی کودکان خیابانی مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی دانلود مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی ادبیات نظری توانمندسازی کودکان خیابانی فصل دوم پایان نامه توانمندسازی کودکان خیابانی مبانی…

بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختران دبیرستان در شهر تبریز

بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختران دبیرستان در شهر تبریز عزت نفس دانش‌آموزان دختران دبیرستانی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختران دبیرستانی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی تاثیر عزت نفس بر پیشرفت تحصیلی تاثیر عزت نفس بر…

مقاله رابطه حجاب با فرهنگ برهنگی

مقاله رابطه حجاب با فرهنگ برهنگی حجاب پوشش فرهنگ برهنگی دانلود مقاله رابطه حجاب با فرهنگ برهنگی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان نامه الهیات و معارف اسلامی…

عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان

عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان رضایت شغلی رضایت شغلی کارکنان رضایت شغلی کارکنان دانشگاه رضایت شغلی در سازمان عوامل موثر بر رضایت شغلی در سازمان دانلود مقاله رضایت شغلی کارکنان دانشگاه عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان رفتن به…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق چرخه تبدیل وجه نقد

مبانی نظری و پیشینه تحقیق چرخه تبدیل وجه نقد مبانی نظری چرخه تبدیل وجه نقد دانلود مبانی نظری چرخه تبدیل وجه نقد دانلود پیشینه تحقیق چرخه تبدیل وجه نقد پیشینه تحقیق چرخه تبدیل وجه نقد ادبیات نظری چرخه تبدیل وجه…

بررسی و تشریح انواع سامانه کنترل صنعتی

بررسی و تشریح انواع سامانه کنترل صنعتی بررسی ساختار و نحوه عملکرد سیستم های کنترل صنعتی سیستم های کنترل صنعتی عملکرد سیستم های کنترل صنعتی ساختار سیستم های کنترل صنعتی بررسی و تشریح انواع سامانه کنترل صنعتی سیستمهای کنترل دانلود…

بررسی حقوق زن و شوهر در ارث

بررسی حقوق زن و شوهر در ارث دانلود مقاله ارث ورٍثه وراثت دانلود مقالات رشته حقوق دانلود مقاله حقوق زوجین در ارث دانلود مقالات حقوق بررسی حقوق زن و شوهر در ارث رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته حقوق…

نقش بهره وری در تعیین سطح دستمزد نیروی کار در بخش صنعت ایران ( 1376 تا 1382 ) : رهیافت داده های تلفیقی

نقش بهره وری در تعیین سطح دستمزد نیروی کار در بخش صنعت ایران ( 1376 تا 1382 ) : رهیافت داده های تلفیقی دستمزد بهره وری مدل چانه زنی دستمزد داده های تلفیقی سطح دستمزد نیروی کار در بخش صنعت…

پاورپوینت ارائه <اضطراب>

پاورپوینت ارائه کلمات کلیدی : علایم اضطراب تنیدگی (استرس)یا اضطراب علایم شایع اضطراب بیشگیری ازحملات اضطرابی درمان عوامل جانبی مؤثر در اضطراب اضطراب در افسردگی اضطراب روانشناسی روان مضطرب استرس رفتن به سایت اصلی پایان نامه بصورت فایل قابل ویرایش…

پاورپوینت جستجوی شغل، انعطاف ناپذیری دستمزدها و بیکاری

پاورپوینت جستجوی شغل، انعطاف ناپذیری دستمزدها و بیکاری کلمات کلیدی : پاورپوینت جستجوی شغل، انعطاف ناپذیری دستمزدها و بیکاری تحقیق جستجوی شغل، انعطاف ناپذیری دستمزدها و بیکاری مدل جستجوی شغل تقاضای کل و اشتغال انعطاف ناپذیری دستمزدها در مدل عمومی…

تاثیر سرپرستی خانواده بر مشكلات روانی و اجتماعی فرزندان

تاثیر سرپرستی خانواده بر مشكلات روانی و اجتماعی فرزندان تاثیر خانواده بر مشكلات روانی و اجتماعی فرزندان عوامل موثر در ایجاد مسائل و مشكلات دوره نوجوانی تاثیر سرپرستی خانواده بر مشكلات روانی و اجتماعی فرزندان بررسی مسائل و مشكلات روانی…

مجازات بازدارنده در قانون مجازات اسلامی جدید سال 1392

مجازات بازدارنده در قانون مجازات اسلامی جدید سال 1392 مجازات بازدارنده و تعزیری مجازات بازدارنده در قانون جدید مجازات بازدارنده در قانون تفاوت مجازات بازدارنده و تعزیری قانون مجازات اسلامی بازدارنده قانون تعزیرات و مجازات بازدارنده تعزیرات و مجازات های…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خوش بینی 43 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خوش بینی 43 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری خوش بینی ادبیات نظری خوش بینی چارچوب نظری خوش بینی فصل دوم پایان نامه خوش بینی دانلود مبانی نظری خوش بینی پیشینه خوش بینی پیشینه تحقیق…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *