مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند 65 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند 65 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه وفاداری به برند
مبانی نظری وفاداری به برند
پیشینه تحقیق وفاداری به برند
پیشینه داخلی وفاداری به برند
پیشینه خارجی وفاداری به برند
پیشینه پژوهش وفاداری به برند
پیشینه نظری وفاداری به برند
ادبیات نظری وفاداری به برند
چارچوب نظری وفاداری به برند

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق وفاداری به برند می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری وفاداری به برند تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق وفاداری به برند در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

مقدمه

وفاداری به برند

امروزه برند و نام تجاری یكی از مهمترین مباحث بازاریابی است كه پیش روی تمامی شركت ها، من جمله شركت های تجاری قرار دارد. این اهمیت تا حدی است كه مدیریت برند به رشته مستقلی در محافل علمی تبدیل شده است. برند ها از لحاظ اقتصادی و استراتژیك جزو دارایی های با ارزش شركت ها و حتی بدون اغراق از با ارزش ترین دارایی های آنها محسوب می شوند. در سال های اخیر محققان به این نتیجه رسیده اند كه ارزش واقعی محصولات و خدمات برای شركت ها در درون محصولات و خدمات نیست، بلكه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است كه ارزش واقعی را در ذهن مشتریان، پدید می آورد(Keller, 2010).

 

 

 

اولیور(1999)، وفاداری را داشتن تعهدی عمیق برای خرید مجدد یا حمایت از یك محصول یا خدمت مورد علاقه، كه علی رغم وجود تاثیرات موقعیتی و تلاشهای بازاریابی رقبا، موجب تكرار خرید یك نام تجاری یا مجموعه محصولات یك نام تجاری در آینده شود، تعریف میكند. كلر ( 1998) بیان میدارد كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری اندازه گیری شده است در حالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود می تواند به طور گستردهای مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است؛ ملنز و همكاران (2004)، وفاداری رفتاری را وفاداری به نام تجاری از  طریق خرید قابل مشاهده در طی یك دوره میگویند. در واقع وفاداری رفتاری، به تعداد دفعات تكرار و میزان خرید اطلاق میگردد. وفاداری نگرشی را بر اساس بیان ترجیحات، تعهد یا قصد خرید تعریف میكنند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند كه وفاداری رفتاری به تنهایی نمیتواند علل واقعی خرید را بیان كند، بنابراین ابعاد نگرشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد(Baloglu,2012).  

 

 

 

یكی از مهمترین هدف صاحبان برند برای توسعه برند، ایجاد وفاداری در مشتریان نسبت به برندشان است. مشتریان وفادار به مثابه منبع مطمئن سودآوری برای شركت ها محسوب می شوند و با توجه به عدم اطمینان محیط، حاشیه ایمنی مناسبی را برای آنها به ارمغان می آورد. یكی از راه های ایجاد وفادار ای مشتریان به برند، توسعه هویت مناسبی برای برند است. برندها به توسط هویت، خود را به مشتریان شناسانده و از سایر رقبا متمایز می شوند(Kapferer, 2008). 

 

 

 

وفاداری به برند به صورت یك پاسخ رفتاری و همچنین یك عملكرد از فرآیندهای فیزیولوژیكی تعریف می شود .بنابراین، وفاداری به برند تابعی از گرایشات و رفتارها(عادات) است. اساساً ارزش ویژه برند از اعتمادی ناشی می شود كه مصرف كنندگان در مقایسه با برندهای دیگر نسبت به یك برند دارند كه این اعتماد بعنوان وفاداری مصرف كنندگان و تمایل آنها به پرداخت قیمت های بالا برای برند ترجمه می شود. ارزش ویژه برند بخاطر وفاداری برند و توسعه آن برای مدیران حائز اهمیت هست و یك رابطه مثبت با وفاداری برند دارد(رحیم نیا و همکاران، 1392). 

 

 

 

وفاداری نوعی نگرش مثبت به یك محصول است كه بر اثر استفاده مكرر از آن به وجود میآید كه میتوان دلیل آن را فرآیندهای روانی بیان نمود. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفا یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی،احساسی و هنجاری می باشد(Meller, 2006). 

وفاداری یك مفهوم مهم در استراتژی بازاریابی است و به گفته آكر وفاداری برند هسته مركزی ارزش ویژه برند است، وفاداری منجر می شود مشتریان در بین راه حل ها كمتر درجستجوی اطلاعات باشند(راندال و بنت، 2002). 

 

 

 

مفهوم وفاداری به برند هم به نگرش و هم به وفاداری رفتاری توسعه داده شده است. وفاداری رفتاری به این معناست كه مشتریان مجدداً از همین برند خرید خواهند كرد؛ به نظر می رسد كه وفادار ی نگرشی نسبت به وفاداری رفتاری با دوام تر است و نشان دهنده تعهد و رجحان دهی مشتریان است و زمانی است كه ارزش های منحصر به فرد از یك برند مشاهده می شود. علاوه بر این وفاداری رفتاری را می توان به منظور بررسی پیامدهای ارزش برند در نظر گرفت(سان و چیسلی، 2010). 

 

 

 

وفاداری به برند عبارت است از واكنش رفتاری نسبتاً متعصبانه در خرید كه فرد در طول زمان نسبت به برند پیدا می كند و این رفتار باعث می شود كه در فرایند های تصمیم گیری و ارزیابی از مجموعه نام ها یی كه در ذهن دارد، گرایش خاصی به آن برند پیدا كند . این واكنش تابعی از فرایند های روانشناختی و ذهنی فرد است(Chaudhuri & Holbrook, 2011). 

وفاداری به نام تجاری به معنی تكرار خرید است كه دلیل این رفتار، فرآیندهای روانی است. به عبارت دیگر، تكرار خرید صرفاً یك واكنش اختیاری نیست بلكه نتیجه عوامل روانی، احساسی و هنجاری است. كلر بیان می كند كه وفاداری نام تجاری در گذشته اغلب به طور ساده فقط از طریق رفتارهای تكرار خرید از نظر رفتاری، اندازه گیری شده است، درحالی كه وفاداری مشتری به جای این كه با رفتارهای خرید ساده بیان شود، می تواند بهطور گسترده تری مورد توجه قرار گیرد. وفاداری به نام تجاری از دو جزء وفاداری رفتاری و وفاداری نگرشی تشكیل شده است. 

 

 

 

وفاداری مشتریان به نام تجاری باعث تبلیغات دهان به دهان مثبت، ایجاد موانع اساسی برای ورود رقبا، توانمندتر ساختن شركت در پاسخ به تهدیدات رقابتی، ایجاد فروش و درآمد بیشتر و كاهش حساسیت مشتریان به تلاش های بازاریابی رقبا می شود. تعداد زیاد مشتریان وفادار به یك نام تجاری، دارایی شركت محسوب می شوند و به عنوان شاخص اصلی ارزش ویژه نام تجاری شناخته می شوند و همچنین حساسیت مشتریان وفادار به تغییر قیمت ها در مقایسه با مشتریان غیر وفادار، كمتر است. در واقع وفاداری به تكرار خریدكالاهای مصرفی منجر می گردد. در ادبیات بازاریابی اغلب مفهوم وفاداری برند هم خانواده با مفاهیمی نظیر «خرید مجدد» ،«ترجیح» ،«تعهد» و «پبروی» در نظر گرفته می شود و این اصطلاحات به جای هم به کار برده می شوند(Sahin et al, 2011). 

 

 

 

هر اندازه مشتریان نسبت به محصولات تحت برند خاصی اعتماد و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند، به دلیل فطرت عدم ریسك پذیری افراد و كاهش ریسك خریدشان، بیشتر سعی می كنند از محصولات همان برند خرید كند و تمایل كمتری نسبت به محصولات سایر برندها نشان دهد و این یعنی وفاداری مشتریان به برند. اعتماد را می توان به عنوان اطمینان خاطر مشتری كه منجر می شود وی بتواند به فروشنده تا تحویل خدمات موعود اتكا كند، تعریف کرد(Agustin & Singh, 2010). 

اعتماد مشتریان نسبت به برند بر اساس باورهای مثبت درباره انتظاراتشان از رفتار سازمان و عملكرد، محصولاتش، بهبود و توسعه می یابد(Ashley & Leonard, 2009). اعتماد اثر فزاینده ای در طول زمان بر روی وفاداری مشتریان دارد و در طول زمان مشتریان كه به برند اعتماد دارند وفاداری شان نسبت به آن افزایش می یابد(Chiou & Shen, 2011).

 

 

 

یک نام تجاری خوب انتخاب مصرف کنندگان را جهت می دهد، به طوری که در فضای یک بازار بسیار پیچیده، نامهای تجاری یکسان میانبری را در فرایند تصمیم گیری مصرف کننده به وجود می آورد. نام تجاری بر وفاداری مشتریان می افزاید. از آنجایی که مشتریان اکثر نامهایی را انتخاب می کنند که می شناسند استنباط می شود که وفاداری مشتریان به شرکت هایی با نام تجاری مورد تأیید بیشتر است. نام تجاری قوی ورود به بازار جدید را ممکن می سازد احتمالاً شرکت های دارای نامهای تجاری قوی در ورود به بازار جدید به مراتب موفق تر هستند(Raj, 2008).

 

وفاداری عبارتست از وجود نوعی نگرش مثبت به یک پدیده(مارک، خدمت، مغازه، یا فروشنده) و رفتار حمایتگرانه از آن اما تعریف کاملتری از وفاداری نیز وجود دارد که توسط الیور( 1999) مطرح شده است:  وفاداری به یک تعهد قوی برای خرید مجدد یک محصول یا خدمت برتر در آینده اطلاق می شود، به صورتی که همان مارک یا محصول علیرغم تأثیرات و تلا شهای بازاریابی بالقوه رقبا خریداری گردد. در اغلب تعاریف وفاداری دو رویکرد دیده می شود؛ رویکرد نگرشی احساسات مختلف در شخص تعلق خاطری نسبت به سازمان، خدمات و کالا ایجاد می کند این احساس درجه وفاداری مشتری را مشخص می نماید که به طور کامل شناختی است. مقیاس های وفاداری نگرشی شامل تبلیغات مثبت دهان به دهان، تمایل به توصیه و تشویق دیگران به استفاده از کالا و خدمات است؛ رویکرد رفتاری تمایل مشتری برای خرید مکرر خدمات و تولیدات عرضه کننده خدمات و حفظ ارتباط با عرضه کننده کالا و خدمات است(قره چه و دابوییان، 1390). وفاداری به برند را «ایجاد تعهد در مشتری برای انجام معامله با سازمان خاص و خرید کالاها و خدمات به طور مکرر»  توصیف می کنند(Susanna & Larsson ,2009). 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

 

ادبیات تحقیق وفاداری مشتری به برند

2-1- مقدمه  14

2-2- وفاداری به برند  15

2-3- انواع وفاداری  21

2-4- مدلهای وفاداری  22

2-4-1 – مدل آکر و دیوید  23

2-4-2- مدل دیک و باس  24

2-4-3 – مدل رولی و دیویس  25

2-4-4 – مدل بلومر  26

2-4-5- مدل ECSI  27

2-5- وفاداری خدماتی  28

2-6- سایر عوامل موثر بر وفاداری مشتریان  29

2-7- رضایت مشتری  31

2-7-1- تعاریف رضایت مشتری  31

2-7-2- آشنایی با مدل كانو  34

2-7-3- اهمیت رضایت مشتری  36

2-7-4- ابعاد رضایت مشتری  37

2-7-5- مدلهای شکل گیری رضایتمندی مشتری  37

2-7-5-1- مدل عدم تایید انتظارات  37

2-7-5-2- مدل رضایتمندی مشتری سوئدی  38

2-7-5-3- رضایتمندی و وفاداری مشتریان  38

2-8- ارزش ویژه برند  39

2-8-1- مفهوم نام و نشان تجاری  42

2-8-2- مدلهای ارزش ویژه برند  42

2-8-2-1- مدل ارزش ویژه برند آکر  42

2-8-2-2- مدل پیشایندها و پیامدهای ارزش ویژه برند  43

2-8-2-3- مدل ارزش ویژه برند خدماتی بری  44

2-8-2-4- مدل ارزش ویژة برند مبتنی بر مشتری  44

2-9- مدل مفهومی تحقیق  47

2-9-1- کیفیت فیزیکی  47

2-9-2- رفتار كاركنان  47

2-9-3- رضایت درونی ایده آل  48

2-9-4- هویت برند  48

2-9-5- انسجام در سبک زندگی  48

 

2-10- پیشینه تحقیقات انجام شده وفاداری مشتری به برند

2-10-1- تحقیقات داخلی  49

2-10-2- تحقیقات خارجی  50

2- 11- جمع بندی فصل دوم  52

 

منابع

 

دانلود پرسشنامه نگرش های ناکارآمد کودکان و نوجوانان دی آلساندرو و بورتون

دانلود پرسشنامه نگرش های ناکارآمد کودکان و نوجوانان دی آلساندرو و بورتون کلمات کلیدی : مقیاس نگرش های ناکارآمد پرسشنامه نگرش های ناکارآمد دانلود پرسشنامه نگرش های ناکارآمد پرسشنامه نگرش ناکارامد 22 سوالی پرسشنامه نگرش های ناکارآمد کودکان پرسشنامه نگرش…

پروپوزال تزیینات معماری مسکونی ایران

پروپوزال تزیینات معماری مسکونی ایران تزیینات منازل پهلوی تزیینات منازل قاجار تزیینات معماری مسکونی جایگاه زیبایی شناسی در تزئینات تاثیر انسانها در تزیینات معماری مسکونی پروپوزال تزیینات معماری مسکونی ایران شرایط معماری دوره پهلوی شرایط معماری دوره قاجار رفتن به…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمانهای مردم نهاد توانمندسازی کودکان خیابانی 108 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سازمانهای مردم نهاد توانمندسازی کودکان خیابانی 108 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری توانمندسازی کودکان خیابانی پیشینه تحقیق توانمندسازی کودکان خیابانی ادبیات نظری توانمندسازی کودکان خیابانی فصل دوم پایان نامه توانمندسازی کودکان خیابان چارچوب نظری…

پاورپوینت آشنایی با پست های گازی

پاورپوینت آشنایی با پست های گازی پاورپوینت آشنایی با پست های گازی آشنایی با پست های گازی پست های گازی فلسفه وجودی پست های گازی دلیل احداث پست گازی اثر ميزان رطوبت در گاز نصب و راه اندازی GIS بررسی…

بررسی رابطه توكل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان

بررسی رابطه توكل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان توكل بر خدا عزت نفس پیشرفت تحصیلی دانلود مقالات رشته روان شناسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان رابطه توكل بر خدا و پیشرفت تحصیلی در…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق گرایش به اعتیاد 65 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق گرایش به اعتیاد 65 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه گرایش به اعتیاد مبانی نظری گرایش به اعتیاد پیشینه تحقیق گرایش به اعتیاد پیشینه داخلی گرایش به اعتیاد پیشینه خارجی گرایش به اعتیاد…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد ازدواج 48 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق در مورد ازدواج 48 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه ازدواج مبانی نظری ازدواج پیشینه تحقیق ازدواج پیشینه داخلی ازدواج پیشینه خارجی ازدواج پیشینه پژوهش ازدواج پیشینه نظری ازدواج ادبیات نظری ازدواج چارچوب…

مدل ها و رویکردها و مولفه های توانمندسازی

مدل ها و رویکردها و مولفه های توانمندسازی مدل ها و رویکردها و مولفه های توانمندسازی رفتن به سایت اصلی توانمند سازی مفهومی مبهم و غیر یکسان  داشته و افراد مختلف به تناسب ویژگی های خود از آن استنباط دارند…

بررسی اعتراض به رای داور در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون داوری تجاری بین المللی

بررسی اعتراض به رای داور در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون داوری تجاری بین المللی اعتراض به رأی داور پایان نامه اعتراض به رأی داور اعتراض به رأی داور در حقوق ایران موارد اعتراض به رأی داور اعتراض به…

ماهیت و مبانی توقیف اموال

ماهیت و مبانی توقیف اموال کلمات کلیدی : مبانی توقیف اموال ماهیت توقیف اموال توقیف اموال غیر منقول توقیف اموال در ثبت اسناد مصونیت مال از تضییع واتلاف استیفاء محکوم به از مال توقیف شده توقیف اموال در اجرای احکام…

یک مدل ارزیابی ریسک برای زنجیره های تامین (ترجمه)

یک مدل ارزیابی ریسک برای زنجیره های تامین (ترجمه) کلمات کلیدی : مدیریت ریسک ، زنجیره تأمین ، FMEA ، AHP ، WP رفتن به سایت اصلی چکیده هدف: این تحقیق یک روش شناسی یکپارچه برای ارزیابی خطرات موجود در…

پاورپوینت آشنایی با سرمایه گذاری خارجی و بررسی انواع ترتیبات حقوقی آن

پاورپوینت آشنایی با سرمایه گذاری خارجی و بررسی انواع ترتیبات حقوقی آن کلمات کلیدی : پاورپوینت آشنایی با سرمایه گذاری خارجی و بررسی انواع ترتیبات حقوقی آن پاورپوینت سرمایه گذاری خارجی تحقیق سرمایه گذاری خارجی مقاله سرمایه گذاری خارجی انواع…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس 2 مبانی نظری عزت نفس مباني نظري عزة نفس مبانی نظری درباره عزت نفس مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس مبانی نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس و خودپنداره پیشینه عزت نفس…

بررسی روند حجم پولشویی و تاثیر آن بر مصرف در ایران

بررسی روند حجم پولشویی و تاثیر آن بر مصرف در ایران کلمات کلیدی : مقاله پولشویی آثار اقتصادی پولشویی تاثیر پولشویی بر مصرف مقاله پولشویی در ایران ابعاد مختلف پدیده پولشویی تخمین روند حجم پول های کثیف در ایران تاثیر…

پاورپوینت جایگاه ارزیابی عملکرد در مدیریت و نظریه های مرتبط به آن

پاورپوینت جایگاه ارزیابی عملکرد در مدیریت و نظریه های مرتبط به آن دانلود رایگان پاورپوینت جایگاه ارزیابی عملکرد در مدیریت و نظریه های مرتبط به آن جایگاه ارزیابی عملکرد در مدیریت و نظریه های مرتبط به آن تعریف ارزیابی عملکرد…

طبقه بندی زئولیتها و فرآیند تولید آنها

طبقه بندی زئولیتها و فرآیند تولید آنها طبقه بندی زئولیتها فرآیند تولید زئولیتها خصوصیات زئولیتها فاکتور های موثر بر فرایند تولید زئولیتها خواص عمومی زئولیت ها کاربرد زئولیتها دركشاورزی كاربرد زئولیتها در تصفیه آب دانلود تحقیق زئولیت رفتن به سایت…

تحقیق انواع سند، قدرت اجرایی و اعتباری آنها

تحقیق انواع سند، قدرت اجرایی و اعتباری آنها دانلود تحقیق انواع سند، قدرت اجرایی و اعتباری آنها سند رسمی رعایت حدود صلاحیت مامور رسمی رعایت مقررات قانونی در تنظیم سند سند رسمی از دیدگاه مقررات ثبتی سند عادی سند لازم…

اصول انسان شناختی حج از دیدگاه قرآن و روایات

اصول انسان شناختی حج از دیدگاه قرآن و روایات اصول انسان شناختی حج اصول انسان شناختی حج از دیدگاه قرآن اصول انسان شناختی حج از دیدگاه روایات حج از منظر قرآن و روایات برنامه ی تربیتی حج پایان نامه حج…

پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت

پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت دانلود رایگان پاورپوینت رشته صنایع غذایی دانلود رایگان پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت بهداشت مواد غذايي و نقش…

پرسشنامه بررسی اثر بخشی ترغیب سلسله مراتبی برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی برای افزایش فروش

پرسشنامه بررسی اثر بخشی ترغیب سلسله مراتبی برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی برای افزایش فروش پرسشنامه برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی پرسشنامه افزایش فروش پرسشنامه افزایش فروش با برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی پرسشنامه اثر بخشی ترغیب سلسله مراتبی برنامه های تبلیغاتی تلویزیونی…

پروپوزال ارائه روشی نوین و تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد سازمانی

پروپوزال ارائه روشی نوین و تلفیقی جهت ارزیابی عملکرد سازمانی ارزیابی عملکرد شهرداری اصفهان ارزیابی عملکرد شهرداری ها شاخص های ارزیابی عملکرد شهرداری ها ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن کاربرد QFD در ارزیابی عملکرد ارزیابی عملکرد سازمان با QFD…

پرسشنامه بررسی و تحلیل اسکان غیررسمی در منطقه 19 شهر تهران با رویکرد توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی

پرسشنامه بررسی و تحلیل اسکان غیررسمی در منطقه 19 شهر تهران با رویکرد توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی کلمات کلیدی : پرسشنامه اسکان غیر رسمی پرسشنامه سکونتگاه های غیررسمی دانلود پرسشنامه اسکان غیر رسمی دانلود پرسشنامه سکونتگاه های غیررسمی پرسشنامه توانمندسازی…

پروپوزال ارزیابی ارتباط علل تاثیرگذار سازمانی با چابکی سازمانی

پروپوزال ارزیابی ارتباط علل تاثیرگذار سازمانی با چابکی سازمانی کلمات کلیدی : چابکی سازمانی عوامل موثر سازماني عوامل موثر بر سازمانها پروپوزال چابکی سازمانی چابکی سازمانی در سازمانهای دولتی مدل های دستیابی به چابکی سازمانی چابکی سازمانی در شرکت تولید…

تحقیق مروری بر تحولات آمایش سرزمین در ایران طی سالهای 1347 الی 1377

تحقیق مروری بر تحولات آمایش سرزمین در ایران طی سالهای 1347 الی 1377 کلمات کلیدی : تحقیق مروری بر تحولات آمایش سرزمین در ایران طی سالهای 1347 الی 1377 مروری بر تحولات آمایش سرزمین در ایران پيشينه آمايش سرزمين در…

پاورپوینت ایده پردازی و سیاست نویسی

پاورپوینت ایده پردازی و سیاست نویسی کلمات کلیدی : پاورپوینت ایده پردازی و سیاست نویسی ایده پردازی و سیاست نویسی مدل سیاست نویسی سیاست پرسش و پاسخ های سیاستگذاری طرح تدوین سیاست مهارت های هفت گانه سیاست نویسی روش بنیادی…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *