مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه نوآوری دانشگاهی
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی
پیشینه داخلی نوآوری دانشگاهی
پیشینه خارجی نوآوری دانشگاهی
پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی
پیشینه نظری نوآوری دانشگاهی
ادبیات نظری نوآوری دانشگاهی
چارچوب نظری نوآوری دانشگاهی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نوآوری دانشگاهی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نوآوری دانشگاهی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

نوآوری دانشگاهی 
نوآوری مستمر و فراگیر در سازمان ها،  در واقع نوعی-کند وکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام ها می توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده ها و طرح های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی زاده و همکاران،  1389). 

 

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

 

 

به تعبیردراکر  (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه ای از عملکرد را خلق  می کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل  (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده های خلاق در سازمان تعریف می کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می انجامد. 
 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می-خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده  های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است

 

 

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می شود.  از نظر جیمنز و سگارا  (2008) دلیل این امر آن است که سازمان هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع تر و بهتر از سازمان های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می دهد.  
بنابراین،  در یک تعریف کلی می توان نوآوری دانشگاهی را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.  با استناد به تعاریف فوق   می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است.  نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید،  خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد.

  در واقع نوآوری فرآیندی است که از طریق آن،  سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آنها به کار می گیرد.  به طور کلی سازمان های نوآور سازمان هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان تغییر مهارت های رقبا،  تغییر روحیه افراد جامعه،  تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده،  در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول می سازند.  در همین رابطه پیتر دراکر نوآوری را یکی از اهداف هشتگانه در سازمان می داند.  فایول  نوآوری را یکی از اصول 14 گانه مدیریت معرفی می کند و الوین تافلر معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد.  گاروین  نیز با دیدگاهی کاربردی،  سازمان یادگیرنده را سازمانی معرفی می کند که در خلق،  اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد. 

 

 

 در همین راستا می توان نتیجه گیری کرد که سازمان های خلاق و نوآور سازمان هایی یادگیرنده اند و یادگیری مهم ترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن آنها با تغییرات محیطی است.  لاکت  نیز درباره ضرورت نوآوری و همگامی و هماهنگی با تحولات جدید می گوید: موج دریا تجربه ترسناکی است،  اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشه ای پرتاب می-کند،  با این حال اگر بر آن سوار شوید،  می تواند در زمان کوتاهی شما را به جای دوری ببرد . به طور قطع بسیار ساده تر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آنها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که  بی حرکت بمانید و به سویی رانده شوید.  مدیریت ساکن و بی حرکت نمی تواند مدت زیادی به طول انجامد،  موج یا آن را غرق میکند و یا کشتی این مدیریت در گل فرو می رود و همان جا باقی می ماند “بالاخره دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان دیگر مانند تافلر،  شون  و برگ کویست  نیز حاکی از آن است که سازمانهای امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند بلکه تنها می-توانند تردیدها،  نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت-هایی برای آموختن،  تطابق و همخوانی مطلوب تبدیل کنند(کشاورز ، 1392)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 22
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
2- 1- مقدمه 22
2-2-پیشینه پژوهش 22
2-1-1 – نوآوری دانشگاهی 22
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64

2-4-1-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی 65
2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78

 

توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی

توانمندسازی سکونتگاه های غیر رسمی با تکیه بر سرمایه اجتماعی کلمات کلیدی : سکونتگاه های غیررسمی پایان نامه اسکان غیر رسمی توسعه سکونتگاه های غیررسم پایان نامه سکونتگاه های غیررسمی توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی راهکارهای توانمند سازی سکونتگاه های غیررسمی…

پاورپوینت ظهور و توسعه نظام تأمين اجتماعي در جهان

پاورپوینت ظهور و توسعه نظام تأمين اجتماعي در جهان کلمات کلیدی : تحقیق ظهور و توسعه نظام تأمين اجتماعي در جهان ظهور و توسعه نظام تأمين اجتماعي در انگليس ظهور و توسعه نظام تأمين اجتماعي در آلمان عملكردها درباره تأمين…

بررسی کمی و کیفی مشکلات آموزشی و تحصیلی دانش آموزان

بررسی کمی و کیفی مشکلات آموزشی و تحصیلی دانش آموزان مشکلات آموزشی مدارس بررسی امکانات تحصیلی دانش آموزان مشكلات تحصیلی دانش آموزان در مدارس مشکلات آموزشی و تحصیلی دانش آموزان بررسی کمی و کیفی مشکلات آموزشی و تحصیلی دانش آموزان…

بررسی موانع مبارزه با قاچاق کالا در مرز بازرگان

بررسی موانع مبارزه با قاچاق کالا در مرز بازرگان قاچاق کالا اشتغال درآمدزایی منطقه مرزی اقتصاد شهری و مرزی دانلود مقالات کارشناسی ارشد رشته حقوق بررسی موانع مبارزه با قاچاق کالا در مرز بازرگان دانلود مقالات کارشناسی ارشد حقوق دانلود…

مبانی نظری ارزیابی شیوه های پرداخت پاداش در سازمانها

مبانی نظری ارزیابی شیوه های پرداخت پاداش در سازمانها استراتژی های پاداش مدیریت پاداش کارکنان روشهای متداول پرداخت پاداش به مدیران تاثیر اثربخشی استراتژی پاداش در سازمان ارتباط سیستم ارزیابی عملکرد با پاداش عوامل اثر گذاری برخط مشی های مدیریت پاداش…

مبانی نظری ارائه مدلی جهت بررسی و اندازه گیری میزان رواج فساد و درجه سلامت سازمان

مبانی نظری ارائه مدلی جهت بررسی و اندازه گیری میزان رواج فساد و درجه سلامت سازمان مولفه های فساد اداری فساد اداری در شهرداریها آسیب شناسی فساد اداری در ایران عوامل موثر بر فساد اداری عوامل موثر بر کاهش فساد…

بررسی رابطه بین کیفیت سود با تغییرپذیری بازده سهام

بررسی رابطه بین کیفیت سود با تغییرپذیری بازده سهام کیفیت سود بازده سهام تغییرپذیری بازده سهام رابطه کیفیت سود و تغییرپذیری بازده سهام پایان نامه تغییرپذیری بازده سهام پایان نامه کیفیت سود پایان نامه رابطه کیفیت سود و تغییرپذیری بازده…

پرسشنامه بررسی ارتباط بین عملکرد سازمانی، قابلیت های بازاریابی و جهت گیری استراتژیک سازمان

پرسشنامه بررسی ارتباط بین عملکرد سازمانی، قابلیت های بازاریابی و جهت گیری استراتژیک سازمان پرسشنامه عملکرد سازمانی پرسشنامه قابلیت های بازاریابی پرسشنامه جهت گیری استراتژیک سازمان پرسشنامه رابطه عملکرد سازمانی و قابلیت های بازاریابی پرسشنامه رابطه عملکرد سازمانی و جهت…

ابعاد و نظریه های سلامت روان و عوامل موثر بر آن

ابعاد و نظریه های سلامت روان و عوامل موثر بر آن کلمات کلیدی : ابعاد سلامت روان نظریه های سلامت روان عوامل موثر بر سلامت روان سلامت روان از دیدگاه جامعه شناسی نظریه های روانشناسی سلامت نظریه های مختلف در…

پاورپوینت آشنایی با همودینامیک و تغییرات شیمیایی خون

پاورپوینت آشنایی با همودینامیک و تغییرات شیمیایی خون کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت بررسی همودینامیک و تغییرات شیمیایی خون پاورپوینت درس فیزیولوژی ورزشی پاورپوینت همودینامیک و تغییرات شیمیایی خون خون گلبولهای قرمز ساختمان هموگلوبین متابولیسم آهن آنمی ها پلی سیتمی…

بررسی مهمترین عوامل موثر بر شکل گیری و ساخت مستمر هویت سازمانی

بررسی مهمترین عوامل موثر بر شکل گیری و ساخت مستمر هویت سازمانی کلمات کلیدی : تعریف مفهومی هویت سازمانی تعریف عملیاتی هویت سازمانی ساخت مستمر هویت سازمانی شکل گیری هویت سازمانی تحقیق کامل در مورد هویت سازمانی عوامل موثر بر…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبکه های عصبی مصنوعی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شبکه های عصبی مصنوعی مبانی نظری شبکه های عصبی مصنوعی دانلود مبانی نظری شبکه های عصبی مصنوعی دانلود پیشینه تحقیق شبکه های عصبی مصنوعی پیشینه تحقیق شبکه های عصبی مصنوعی ادبیات نظری شبکه های عصبی…

مفهوم رتبه بندی شرکتهای بیمه در ایران، دلایل و ضرورتها و بررسی مشکلات اجرایی در آنها

مفهوم رتبه بندی شرکتهای بیمه در ایران، دلایل و ضرورتها و بررسی مشکلات اجرایی در آنها رتبه بندی در صنعت بیمه متدولوژي رتبه بندي شركت هاي بيمه مزایا و اثرات رتبه بندی شرکت های بیمه دلایل و ضرورت رتبه بندی…

فصل دوم پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی

فصل دوم پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی کلمات کلیدی : مبانی نظری خودکارآمدی تحصیلی دانلود مبانی نظری خودکارآمدی تحصیلی پیشینه تحقیق خودکارآمدی تحصیلی دانلود پیشینه تحقیق خودکارآمدی تحصیلی پیشینه داخلی خودکارآمدی تحصیلی پیشینه خارجی خودکارآمدی تحصیلی پیشینه پژوهش خودکارآمدی تحصیلی پیشینه…

پروپوزال طراحی روش نوینی در ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی

پروپوزال طراحی روش نوینی در ارزیابی عملکرد بنگاه های اقتصادی پروپوزال ارزیابی عملکرد سازمان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی روش های ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها انواع مدل های ارزیابی عملکرد سازمان پروپوزال طراحی مدل ارزیابی…

بررسی گیربکس در خودروهای سواری

بررسی گیربکس در خودروهای سواری خودروهای سواری سیستم انتقال قدرت سیستم انتقال قدرت در خودروهای سواری دانلود پروژه بررسی گیربکس در خودروهای سواری دانلود پایان نامه مکانیک دانلود پروژه رشته مکانیک رفتن به سایت اصلی دانلود پایان نامه مهندسی مکانیک…

سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM

سنجش عملکرد نسبی شرکت های تولید کننده کاشی و سرامیک با روش DEA و EFQM پایان‌نامه ارزیابی عملکرد سازمان ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی روش های ارزیابی عملکرد سازمان شاخص های ارزیابی عملکرد سازمان ها انواع مدل های ارزیابی عملکرد سازمان…

پایان نامه سیستم های مانیتورینگ و اسکادا

پایان نامه سیستم های مانیتورینگ و اسکادا کلمات کلیدی : سیستم های مانیتورینگ و اسکادا رفتن به سایت اصلی پایان نامه سیستم های مانیتورینگ و اسکادا به تعداد 155 صفحه pdf فهرست : مانیتورینگ و اتوماسیون صنعتی شبکه های صنعتی سیستم…

بررسی تامین بهداشت روانی از دیدگاه اسلام

بررسی تامین بهداشت روانی از دیدگاه اسلام بهداشت روانی، اسلام، شهر بم رفتن به سایت اصلی چکیده بهداشت روانی را چنین تعریف کرده‌اند: «استعداد روان برای هماهنگ، خوشایند و مؤثر کار کردن، برای موقعیت‌های دشوار انعطاف پذیر بودن و برای…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس سازمانی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عزت نفس سازمانی مبانی نظری عزت نفس سازمانی پیشینه تحقیق عزت نفس سازمانی پیشینه داخلی عزت نفس سازمانی پیشینه خارجی عزت نفس سازمانی پیشینه پژوهش…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری هوش بازاریابی

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری هوش بازاریابی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش بازاریابی مبانی نظری هوش بازاریابی پیشینه تحقیق هوش بازاریابی پیشینه داخلی هوش بازاریابی پیشینه خارجی هوش بازاریابی پیشینه پژوهش هوش بازاریابی پیشینه نظری هوش…

پرسشنامه استاندارد اضافه بار اطلاعاتی در وب

پرسشنامه استاندارد اضافه بار اطلاعاتی در وب اضافه بار اطلاعاتی وب پرسشنامه اضافه بار اطلاعاتی پرسشنامه اضافه بار اطلاعاتی وب پرسشنامه سربار اطلاعات وب پرسشنامه استاندارد اضافه بار اطلاعاتی در وب پرسشنامه اضافه بار اطلاعاتی در وب رفتن به سایت…

پروتکل درمانی و پکیج جامع بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل

پروتکل درمانی و پکیج جامع بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل کلمات کلیدی : دانلود پروتکل درمانی خرید پروتکل درمانی پکیج های درمانی روانشناسی پروتکل بازسازی شناختی پروتکل درمانی بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل بسته آموزشی بازسازی شناختی مبتنی بر تمثیل…

بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه

بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه ارزیابی عملکرد کارکنان پایان نامه ارزیابی عملکرد پایان نامه ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد مدل های نوین ارزیابی عملکرد کارکنان پایان…

نظریه های روانشناسان در مورد عزت نفس

نظریه های روانشناسان در مورد عزت نفس کلمات کلیدی : ابعاد عزت نفس کوپر اسمیت ابعاد عزت نفس سازمانی بررسی ابعاد عزت نفس سطوح و ابعاد عزت نفس انواع نظریه های عزت نفس مولفه های اساسی عزت نفس نظریه های…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *