مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مهارت های اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه داخلی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه خارجی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه
محققان در طی سال‌های متمادی نشان داده‌اند افراد آسیب دیده بینایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی مثل آغاز كردن یك رابطه (كف[1]، 2002، كورن و كوئینز[2]، 2002، مك گاها و فرین[3]، 2001)، دوستی و روابط اجتماعی (كلسی[4]، 2006، كف، 2004، ساكس وسیلبرمن[5]، 2000، هاره و آرو[6]، 2000)، شایستگی اجتماعی (وایت[7]، 2003، وندی[8]، 1991) و ارتباطات غیركلامی (ساكس و سیلبرمن، 2000) در مقایسه با همسالان بینای خود به طور معناداری در سطح پایینی قرار دارند بر اساس نتایج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقایص بینایی در تعاملات اجتماعی، وجود تأخیرات رشدی در ارتباطات بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داده است كه دانش‌آموزان با آسیب بینایی نسبت به همسالان بینایشان به میزان كمتری شروع‌كننده تعاملات اجتماعی هستند و به میزان كمتری به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفی به عملكردهای اجتماعی در افراد با ناتوانی‌های مختلف جسمی معطوف داشته‌اند (گرشام، 1981، ون هسلت و ماتسون[9]‌، 1983). افراد با نیازهای خاص از لحاظ اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند و بازخوردهای نامناسبی را در تعاملات بین فردی خود از محیط دریافت می‌كنند و تمایل به تعامل با همتایان بینای خود ندارند.برطبق نظر مک کاسپی (1996)، جوانان با نقایص بینایی درزمینه‌ی یادگیری خود به خودی در قلمرو اجتماع توانایی محدودی دارند. دیگرمحققان عنوان می‌کنند كه رفتارهایی مانند بی‌توجهی به علایق دیگران، الگوهای غیرمعمول زبانی وعدم ترجیح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بینایی رایج است.

 

 

شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

قبل از شروع آموزش مهارتهای اجتماعی باید این امر روشن شود كه چه مهارت‌هایی برای آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهمیت است. در تعیین این مهارتها باید چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشیدن یابه تاخیر انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگی و موقعیتی، و نیز دیدگاههای كسانی كه در محیط پیرامون فرد هستند مثل والدین، همسالان و معلمان در تعیین نوع مهارت دخیل می‌باشند، ‌گاه میان برداشت بزرگسالان از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز كودكان و نوجوانان تفاوت بسیار به چشم می‌خورد و مهارتها بر حسب موقعیت متفاوت به نظر می‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهای اجتماعی را كه به آموزش مهارتهای تحصیلی كمك می‌كنند ارزشمند می‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتایج مهم اجتماعی تعلیم مهارتهای اجتماعی به كودكان را می‌توان شامل مواردی چون پذیرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محیط تحصیلی، عمل به عقل سلیم و عدم ارتباط با دستگاه قضایی نوجوانان دانست.

 

 

ظاهراً نتایج مطلوب در انتخاب مهارت‌های اجتماعی برای آموزش به كودكان عامل مهمی در تعیین محور آموزش به شمار می‌آید، زیرا اگر مثلا هدف پذیرش كامل همسالان در مقابل موفقیت كلاسی یا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكید تفاوت می‌كند (كارتلج و میلبرن، 1985).ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای جوانان با نقص بینایی بسیار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهای تعاملات اجتماعی شان را در سالهای اولیه توسعه ندهند، توانایی شان برای موفقیت به عنوان یك بزرگسال هم در كار و هم در زندگی شخصیشان ممكن است تحت تأثیر قرار گیرد.

 

 

ضرورت پرورش مهارت‌های اجتماعی كودك، در بسیاری از موارد زمانی احساس می‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم می‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهای فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جای رفتارهای مساله‌ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد، كه معمولاً ارزیابی ذهنی افراد ذیربط از آن جمله است. این توانش‌ها راههای اجتماعی مناسبی برای ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و یا درخواست برای تغییر رفتار غیرمعمول دیگری فراهم می‌آورند

 

 

 

 

. شیوه‌های آوزش به نابینایان بدین قرار است:

1- تدریس آموزش[10]: در جلسات اولیه مسائل كلی مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت نوبتی [11] یا ادای ساده كلامی اجرا شود كه شامل اطلاعاتی در زمینه مهارتهای اجتماعی است. این روش مستقیم است و محتوای آن بعداً توضیح داده می‌شود.

 

 

2- الگوسازی[12]: الگو یك تكلیف بسیار مهم برای تعلیم مهارتهای اجتماعی است جنبه‌ی اساسی الگو‌سازی آنست كه ما می‌توانیم رفتارها یا مهارتها یا استراتژیهای مقابله‌یی خاصی را بدون توضیح كسل‌كننده و نامرتب نشان دهیم. برای الگو‌سازی می‌توان از نوارهای ویدیویی استفاده كرد كه درآنها شیوه‌های پاسخ به موقعیت‌ها توسط نوجوانان نمایش داده می‌شود. رهبر گروه شاید یك فرد را كه از گروه انتخاب شده است دعوت كند و از او بخواهد مهارت‌های خاصی را به نمایش بگذارد. بنابراین وقتی یك موقعیت بازی نقش در گروه مطرح شد طریقه‌ی مقابله این نقش را به دیگران نشان می‌دهد. سرانجام الگو‌سازی می‌تواند برای نشان دادن راههای غیر مؤثر برخورد با موقعیت مفید باشد. اگر اعضای گروه از یك موضوع ترس داشتند، خود درمانگر می‌تواند این نقش را بازی كند و به اعضا اجازه دهد كه عملكرد او را نقد كنند. بر اساس الگو‌سازی و بحث روی موضوع چه نباید كرد، گروه می‌تواند نقشهای گوناگون مؤثر در موقعیت‌های اجتماعی را بازی كند.

 

 

 

3- ایفای نقش[13]: ارزش ایفای نقش در طول تعلیم این است كه ایجاد موقعیت می‌كند از این رو مشابهت فراوانی با موقعیت‌های واقعی دارد بنابراین نوجوانان می‌توانند پاسخ به محرك‌هایی را كه بعداً در موقعیت واقعی برخورد می‌كنند فرا بگیرد. در این روش درمانگر كنترل زیادی در دست دارد به آن سبب كه:

الف) نوجوانان می‌توانند هر نقش را چندین مرتبه تمرین و تكرار كنند به این دلیل شكست اهمیت كمتری می‌یابد.

ب) نوجوانان می‌توانند قطعات كوچكی از زنجیره‌های مهارتها را تمرین و در آخر آنها را به هم متصل كنند.

ج) جنبه‌های گوناگون بر حسب نیازهای درمانی انتخاب می‌شوند.

د) موقعیت‌ها را می‌توان خیلی واقعی یا ساده برگزار كرد.

به طور معمول ایفای نقش به ترتیب، توسط افراد گروه اجرا می‌شود و افراد گروه راههای مؤثر و غیر مؤثری را كه در روش الگو‌سازی یاد گرفته‌اند به صورت ایفای نقش به اجرا می‌گذارند. درجلسات ایفای نقش، محدودیت زمانی وجود ندارد، بلكه گروه می‌تواند چندین مرتبه به موقعیت قبلی باز گردد و تمرین را تكرار كند، تا اینكه افراد مهارت‌های لازم را فرا بگیرند. بنابراین ایفای نقش جنبه مهمی از آموزش است كه قابلیت انعطاف زیادی دارد و می‌تواند با نیازهای فرد مناسب مطابقت كند.

 

 

4- تكنیك‌های رفتاری[14]: هر چند كه تكنیك‌های رفتاری در تعلیم مهارتها یك روش رساندن مفهوم کلام است كه می‌تواند بسیار تسریع‌كننده باشد. برای مثال وقتی فرد سعی می‌كند سر صحبت با فردی را باز كند، وقتی به طور واقعی با یك موقعیت ایفای نقش مواجه می‌شود، نمی‌تواند فكر كند كه چه بگوید در اینجا درمانگر می‌تواند به طور مستقیم جملاتی را كه لازم است به فرد یاد بدهد.

 

 

5- تكنیك شناختی[15]: یكی از مسائلی كه بیشتر نوجوانان به خاطر آن به درمانگر مراجعه می‌كنند، عدم اعتماد به نفس در ابراز وجود است جنبه‌ی اصلی درمان اضطرابها و مشكلات عملكردی است كه بر اثر عبارات منفی منسوب به خود[16] در افراد ایجاد شده‌اند (شاداب، 1373).

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مروری چارچوب نظری و  پیشینه پژوهش مهارتهای اجتماعی نابینایان

2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

منابع

 

اقسام شرط ضمانیه در فقه امامیه و فقه شافعی در گستره ی عقود اذنیه

اقسام شرط ضمانیه در فقه امامیه و فقه شافعی در گستره ی عقود اذنیه عقود اذنیه شرط ضمنی اقسام شرط ضمانیه پایان نامه شرط ضمان در عقود اذنی شرط ضمان در حقوق ایران مطالعه تطبیقی اقسام شرط ضمانی اقسام شرط…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهزیستی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بهزیستی مبانی نظری بهزیستی پیشینه تحقیق بهزیستی پیشینه داخلی بهزیستی پیشینه خارجی بهزیستی پیشینه پژوهش بهزیستی پیشینه نظری بهزیستی ادبیات نظری بهزیستی چارچوب نظری بهزیستی رفتن به…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دلبستگی شغلی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دلبستگی شغلی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه دلبستگی شغلی مبانی نظری دلبستگی شغلی پیشینه تحقیق دلبستگی شغلی پیشینه داخلی دلبستگی شغلی پیشینه خارجی دلبستگی شغلی پیشینه پژوهش دلبستگی شغلی پیشینه نظری…

پرسشنامه محقق ساخته تعصب با نمره گذاری، روایی و پایایی

پرسشنامه محقق ساخته تعصب با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه تعصب دانلود پرسشنامه تعصب پرسشنامه استاندارد تعصب پرسشنامه محقق ساخته تعصب پرسشنامه استاندارد محقق ساخته تعصب پرسشنامه تعصب 40 سوالی روایی پرسشنامه تعصب پایایی پرسشنامه تعصب…

عوامل پایه ای اخلاق حرفه ای و بررسی آن در آموزه های اسلامی

عوامل پایه ای اخلاق حرفه ای و بررسی آن در آموزه های اسلامی کلمات کلیدی : پایان نامه اخلاق اصول اخلاق حرفه ای پایان نامه اخلاق حرفه ای عوامل پایه ای اخلاق حرفه ای رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق اصول…

خصوصی سازی در اصل ۴۴ قانون اساسی و نقش نظارت بر آن

خصوصی سازی در اصل ۴۴ قانون اساسی و نقش نظارت بر آن مدیریت دولتی نوین نقش خصوصی‌سازی چالش‌های خصوصی‌سازی چالش‌های تجزیه و تحلیل خط ‌مشی خصوصی‌سازی دانلود مقالات رشته مدیریت خصوصی سازی در اصل 44 قانون اساسی و نقش نظارت…

پاورپوینت تأثیرات گروه بر فرد

پاورپوینت تأثیرات گروه بر فرد کلمات کلیدی : پاورپوینت تأثیرات گروه بر فرد تأثیرات گروه بر فرد تحقیق تأثیرات گروه بر فرد مقاله تأثیرات گروه بر فرد بررسی تأثیرات گروه بر فرد تحلیل تأثیرات گروه بر فرد شکل گیری خود…

بررسی مقایسه ای نقوش گیاهی گچ بری های کاخ تیسفون با مساجد اصفهان

بررسی مقایسه ای نقوش گیاهی گچ بری های کاخ تیسفون با مساجد اصفهان معماری بناهای ایران معماری بناهای مساجد نقوش گیاهی مساجد نقوش گیاهی در گچبری های کاخهای ساسانی نقوش گیاهی در گچبری مساجد نقوش گیاهی گچ بری های کاخ…

پاورپوینت سیستم های هزینه یابی و هزینه یابی بر مبنای فعالیت و کاربرد آن در بخش بازرگانی و خدماتی

پاورپوینت سیستم های هزینه یابی و هزینه یابی بر مبنای فعالیت و کاربرد آن در بخش بازرگانی و خدماتی کلمات کلیدی : پاورپوینت سیستم های هزینه یابی و هزینه یابی بر مبنای فعالیت و کاربرد آن در بخش بازرگانی و…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی 61 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی 61 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه حمایت اجتماعی مبانی نظری حمایت اجتماعی پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی پیشینه داخلی حمایت اجتماعی پیشینه خارجی حمایت اجتماعی پیشینه پژوهش حمایت اجتماعی پیشینه نظری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خطای عامل انسانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خطای عامل انسانی مبانی نظری خطای عامل انسانی دانلود مبانی نظری خطای عامل انسانی پیشینه تحقیق خطای عامل انسانی ادبیات نظری خطای عامل انسانی فصل دوم پایان نامه خطای عامل انسانی مبانی نظری و پیشینه…

پاورپوینت فصل دوم کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک تألیف دکتر علیرضا علی احمدی و همکاران با موضوع استراتژي و انواع آن

پاورپوینت فصل دوم کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک تألیف دکتر علیرضا علی احمدی و همکاران با موضوع استراتژي و انواع آن کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل دوم کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک تألیف دکتر علیرضا علی احمدی و…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شیوه های حل تعارض بین فردی 40 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شیوه های حل تعارض بین فردی 40 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه شیوه های حل تعارض بین فردی مبانی نظری شیوه های حل تعارض بین فردی پیشینه تحقیق شیوه های حل تعارض…

انواع مدل های قیمت گذاری سهام

انواع مدل های قیمت گذاری سهام انواع مدل های قیمت گذاری سهام مدل های عمومی مدل ارزشگذاری MVA مدل میلر ومودیگلیانی مدل كامبل شیلر مدل گلاسمن هاست مدل والتر مدل ارزشیابی سهام با استفاده از نسبت قیمت به درآمد سهم…

پایان نامه نقش خودکارآمدی بر قصد کارآفرینانه

پایان نامه نقش خودکارآمدی بر قصد کارآفرینانه کلمات کلیدی : خودکارآمدی کارآفرینانه قصد کارآفرینی دانشجویان تقویت قصد کارآفرینی دانشجویان خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان تاثیر خودکارآمدی بر قصد کارآفرینی پایان نامه خودکارآمدی کارآفرینانه پایان نامه قصد کارآفرینی دانشجویان تاثیر خودکارآمدی کارآفرینانه بر…

پاورپوینت مفاهیم فازی چراغ راهنمایی

پاورپوینت مفاهیم فازی چراغ راهنمایی پاورپوینت مفاهیم فازی چراغ راهنمایی مفاهیم فازی چراغ راهنمایی بررسی مفاهیم فازی چراغ راهنمایی تحقیق مفاهیم فازی چراغ راهنمایی مقاله مفاهیم فازی چراغ راهنمایی کنترل فازی مفاهیم فاز و Link روش های رایج کنترل چراغ…

تأثیر اقلیم بر گردشگری و صنایع دستی (مرداب انزلی- ماسوله – قلعه رودخان- تپه مارلیک- داماش)

تأثیر اقلیم بر گردشگری و صنایع دستی (مرداب انزلی- ماسوله – قلعه رودخان- تپه مارلیک- داماش) اقلیم گردشگری صنایع دستی تأثیر اقلیم بر گردشگری و صنایع دستی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش…

پاورپوینت نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادي

پاورپوینت نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادي کلمات کلیدی : پاورپوینت نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادي نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادي بررسی نقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادي تحقیق نقش آموزش و پرورش در…

انواع اوراق بهادار و بررسی قابلیت وقف در آنها

انواع اوراق بهادار و بررسی قابلیت وقف در آنها وقف اوراق بهادار پایان نامه وقف سهام امکان سنجی وقف اوراق بهادار بررسی قابلیت وقف اوراق بهادار دانلود پایان نامه وقف اوراق بهادار امکان سنجی وقف صکوک اجاره امکان سنجی وقف…

مقاله برنامه‌ریزی منابع سازمانی

مقاله برنامه‌ریزی منابع سازمانی ERP برنامه‌ریزی منابع سازمانی سیستم مدیریت منابع انسانی دانلود مقاله مقاله برنامه‌ریزی منابع سازمانی متدلوژی های پیاده سازی سیستم برنامه ریزی منابع سازمان همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان…

مطالعه و آزمایش فرآیند شکل دهی با استفاده از پرتو لیزر در ورقهای آلومینیوم به ضخامت های مختلف

مطالعه و آزمایش فرآیند شکل دهی با استفاده از پرتو لیزر در ورقهای آلومینیوم به ضخامت های مختلف فرآیند شکل‌دهی با لیزر فرآیند شکل‌دهی با استفاده از لیزر مکانیزم‌های شکل‌دهی با پرتو لیزر فرآیند شکل دهی در ورقهای آلومینیوم مکانیزم‌های…

داوری بین المللی

داوری بین المللی دانلود مقاله داوری تجاری دیوان داوری دانلود مقاله داوری در عرصه بین المللی دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی دانلود مقاله داوری بین المللی دانلود مقاله ارشد حقوق خصوصی خرید مقاله کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی…

معماری قصر الحمراء (بصورت کامل و جامع)

معماری قصر الحمراء (بصورت کامل و جامع) قصر الحمراء کاخ الحمراء معماری سنتی معماری خارجی معماری قصر الحمراء نقشة كامل الحمراء سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل فروشگاه…

بررسی رفتار ستونهای مشبک بست دار تحت بارگذاری جانبی

بررسی رفتار ستونهای مشبک بست دار تحت بارگذاری جانبی بارگذاری جانبی رفتار هیسترزیس ستونهای مشبک بست دار بررسی رفتار ستونهای مشبک بست دار تحت بارگذاری جانبی رفتار هیسترزیس ستون بست دار دانلود مقالات عمران دانلود مقالات رشته عمران رفتن به…

مفهوم موزه،طرح ریزی ومعماری آن

مفهوم موزه،طرح ریزی ومعماری آن مفهوم موزه انواع موزه معماری موزه طرح ریزی موزه تاریخچه موزه در ایران دانلود پروژه رشته معماری دانلود پروژه معماری دانلود پروژه مهندسی معماری خرید پروژه رشته معماری رفتن به سایت اصلی دانلود پروژه رشته…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *