مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

توسعه پايدار و ابعاد آن در تدوین خطی مشی گذاری محیط زیست

توسعه پايدار و ابعاد آن در تدوین خطی مشی گذاری محیط زیست توسعه پايدار و ابعاد آن در تدوین خطی مشی گذاری محیط زیست رفتن به سایت اصلی هدف از این تحقیق بررسی توسعه پايدار و ابعاد آن در تدوین…

مقاله روستای لالان (لالون)

مقاله روستای لالان (لالون) روستای لالان (لالون) منابع درآمد روستای لالون جاذبه های گردشگری روستای لالان امکانات آموزشی و فرهنگی روستای لالان دانلود مقاله روستای لالان (لالون) سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش…

پاورپوینت فصل یازدهم کتاب تئوری حسابداری جلد اول تألیف دکتر شباهنگ با موضوع صورت گردش وجوه نقد

پاورپوینت فصل یازدهم کتاب تئوری حسابداری جلد اول تألیف دکتر شباهنگ با موضوع صورت گردش وجوه نقد کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل یازدهم کتاب تئوری حسابداری شباهنگ با موضوع صورت گردش وجوه نقد پاورپوینت صورت گردش وجوه نقد پاورپوینت فصل…

رابطه سبک های تصمیم گیری با هوش فرهنگی در کارکنان اداره بیمه

رابطه سبک های تصمیم گیری با هوش فرهنگی در کارکنان اداره بیمه سبک های تصمیم گیری هوش فرهنگی بیمه سلامت استان کردستان رابطه سبک های تصمیم گیری با هوش فرهنگی در کارکنان اداره بیمه سلامت بررسی رابطه سبک های تصمیم…

بررسی قانونی و حقوقی قاعده غرر با توجه به منابع و مبانی آن

بررسی قانونی و حقوقی قاعده غرر با توجه به منابع و مبانی آن قاعده غرر غرر در عرف غرر در قانون منابع قاعده غرر مبانی قاعده غرر دانلود پایان نامه غرر بررسی قانونی و حقوقی قاعده غرر با توجه به…

انواع مدل های ارزیابی عملکرد و بررسی کامل هریک از آنها

انواع مدل های ارزیابی عملکرد و بررسی کامل هریک از آنها الگوی مناسب برای ارزیابی عملکرد ویژگی های یک سیستم  ارزیابی عملکرد مناسب انواع مدل های ارزیابی عملکرد مدل های ارزیابی عملکرد مالی مدل های ارزيابي بهره‎وري مدل هاي اثربخشي…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران مبانی نظری سبک رهبری مدیران دانلود مبانی نظری سبک رهبری مدیران پیشینه تحقیق سبک رهبری مدیران ادبیات نظری سبک رهبری مدیران فصل دوم پایان نامه سبک رهبری مدیران مبانی نظری و پیشینه…

مبانی نظری توسعه زنجیره تامین طبق مدل های ترکیبی ناب و چابک

مبانی نظری توسعه زنجیره تامین طبق مدل های ترکیبی ناب و چابک کلمات کلیدی : زنجیره تامین ناب زنجیره تامین چابک توسعه زنجیره تامین استراتژی های زنجیره تامین ناب استراتژی های زنجیره تامین چابک ویژگی های زنجیره تامین در الگوهای…

نظریات مرتبط با سلامت روانی و عوامل موثر در آن

نظریات مرتبط با سلامت روانی و عوامل موثر در آن کلمات کلیدی : تحقیق سلامت روانی پایان نامه سلامت روانی متغیرهای سلامت روان فاکتورهای سلامت روان نظريه هاي سلامت رواني نظریه های سلامت روان نظریه های بهداشت روانی عوامل موثر…

بررسی تأثیر استفاده از فضای مجازی غیرمجاز بر گرایش مجرمین به تکرار جرم

بررسی تأثیر استفاده از فضای مجازی غیرمجاز بر گرایش مجرمین به تکرار جرم ارتباطات تکرار جرم اعتیاد به اینترنت فضای مجازی غیرمجاز سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل fileina فروشگاه ساز فایل…

دانلودکارآموزی حسابداری در شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران 45 ص

دانلودکارآموزی حسابداری در شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران 45 ص کلمات کلیدی : دانلودکارآموزی حسابداری در شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران 45 ص رفتن به سایت اصلی نام فایل : کارآموزی حسابداری در شرکت تعاونی مرزنشینان باجگیران 45 ص فرمت : .doc…

پایان نامه عوامل شادمانی و نشاط از دیدگاه آیات و روایات و روانشناسی

پایان نامه عوامل شادمانی و نشاط از دیدگاه آیات و روایات و روانشناسی کلمات کلیدی : مولفه های تشکیل دهنده شادمانی عوامل موثر بر شادی و شادمانی اثرات شادی از منظر روان شناسی عوامل شادی دنیوی از نظر آیات و…

پاورپوینت فصل سوم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی با موضوع فرهنگ

پاورپوینت فصل سوم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی با موضوع فرهنگ کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل سوم کتاب درآمدی به جامعه شناسی تألیف بروس کوِئن ترجمه محسن ثلاثی پاورپوینت فصل سوم کتاب درآمدی به…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شوراهای اسلامی روستایی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شوراهای اسلامی روستایی مبانی نظری شوراهای روستایی پیشینه شوراهای روستایی پیشینه تحقیق شوراهای روستایی مبانی نظری پژوهش شوراهای روستایی مبانی نظری و پیشینه شوراهای روستایی مبانی نظری و پیشینه تحقیق شوراهای روستایی دانلود مبانی نظری…

كاربرد ترانسفورمرها

كاربرد ترانسفورمرها ترانس ترانسفورمر انواع ترانسها كاربرد ترانسفورمرها دانلود مقاله كاربرد ترانسفورمرها دانلود مقالات الکترونیک دانلود مقالات مهندسی الکترونیک رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته الکترونیک كاربرد ترانسفورمرها   مقدمه ترانسفورمر یك دستگاه تبدیل انرژی الكترومغناطیسی است ، زیرا…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ایجاد امنیت در ابر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ایجاد امنیت در ابر مبانی نظری ایجاد امنیت در ابر دانلود مبانی نظری ایجاد امنیت در ابر پیشینه تحقیق ایجاد امنیت در ابر ادبیات نظری ایجاد امنیت در ابر فصل دوم پایان نامه ایجاد امنیت…

دلایل پذیرش و عدم پذیرش مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی

دلایل پذیرش و عدم پذیرش مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی شخص حقوقی سابقه شخص حقوقی مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی سابقه شخصیت حقوقی در ایران تحقیق در مورد مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی پایان نامه مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی دلایل پذیرش مسئولیت کیفری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خطاهای شناختی 25 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خطاهای شناختی 25 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه خطاهای شناختی مبانی نظری خطاهای شناختی پیشینه تحقیق خطاهای شناختی پیشینه داخلی خطاهای شناختی پیشینه خارجی خطاهای شناختی پیشینه پژوهش خطاهای شناختی پیشینه نظری…

پاورپوینت فصل هفتم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع برنامه ريزي بازاريابي عمومي و بازاريابي بيمه مخصوص

پاورپوینت فصل هفتم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع برنامه ريزي بازاريابي عمومي و بازاريابي بيمه مخصوص پاورپوینت فصل هفتم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع برنامه ريزي بازاريابي عمومي و بازاريابي…

تعاریف و مفاهیم کارآفرین - کارآفرینان

تعاریف و مفاهیم کارآفرین - کارآفرینان تعاریف و مفاهیم کارآفرین کارآفرینان کارآفرین کیست کارآفرینان کوچک چه مواردی در کارآفرینی تاثیر دارد رفتن به سایت اصلی در دنیای درحال تحول امروز، كامیابی از آن جوامع و سازمانهایی است كه بین منابع…

مدیریت آموزشی و جایگاه آن در سازمان،نظام آموزشی و آموزشگاه های آزاد

مدیریت آموزشی و جایگاه آن در سازمان،نظام آموزشی و آموزشگاه های آزاد دانلود پایان نامه رشته مدیریت مدیریت آموزشی و جایگاه آن در سازمان سازمان روابط انسانی نظام آموزشی مدیریت آموزشی دانلود پایان نامه مدیریت خرید پایان نامه مدیریت فروش…

پرسشنامه شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات

پرسشنامه شناسایی علل تاثیرگذار برون سپاری خدمات شهری با مدل سوات پرسشنامه برون سپاری پرسشنامه برون سپاری منابع انسانی پرسشنامه استراتژی برون سپاری پرسشنامه استاندارد برون سپاری پرسشنامه برون سپاری خدمات دانلود پرسشنامه برون سپاری پرسشنامه برون سپاری خدمات و…

پروپوزال عوامل موثر در پیاده سازی موفق سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان و رتبه بندی اهمیت و اولویت آن ها

پروپوزال عوامل موثر در پیاده سازی موفق سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان و رتبه بندی اهمیت و اولویت آن ها پروپوزال ERP مراحل پیاده سازی erp پروپوزال پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پیاده سازی برنامه ریزی…

پاورپوینت مذاکرات تجاری و قرارداد

پاورپوینت مذاکرات تجاری و قرارداد پاورپوینت مذاکرات تجاری و قرارداد مفهوم مذاكره مهارتهاي مذاكره مراحل مذاكره كسب آمادگي در مذاكرات ارزيابي طرف مقابل قرارداد و مفاد آن نکات مهم در عقد قرارداد خريد قرارداد و مفاد آن پيگيري قرارداد رفتن…

مبانی نظری شناسایی علل مشترک و اختلاف زنجیره تامین ناب و چابک و ارائه راهکارهایی جهت توسعه و افزایش سرعت

مبانی نظری شناسایی علل مشترک و اختلاف زنجیره تامین ناب و چابک و ارائه راهکارهایی جهت توسعه و افزایش سرعت کلمات کلیدی : زنجیره تامین ناب زنجیره تامین چابک توسعه زنجیره تامین استراتژی های زنجیره تامین ناب استراتژی های زنجیره…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *